‘Ook in de puinhopen is Hij met ons’

Libanon staat op het randje van de afgrond door een zware economische en politieke crisis. De inflatie is enorm, inwoners kunnen financieel nauwelijks het hoofd boven water houden. Lokale kerken bieden hulp waar ze kunnen. “Ons kantoor is een magazijn voor voedselpakketten geworden”, vertelt predikante Rima Nasrallah.

Op instorten

De regering is failliet, de Libanese munt heeft meer dan 90 procent aan waarde verloren. Spaargeld van mensen is verdampt als sneeuw voor de zon. Rima Nasrallah Van Saane woont met haar man Wilbert van Saane - uitgezonden medewerker van Kerk in Actie - en hun twee kinderen al jaren in Beiroet. Een situatie als deze hebben ze nog nooit eerder meegemaakt. Rima: “Libanon heeft al vele crises doorstaan, maar de afgelopen drie jaar waren bijzonder bewogen. Een politieke en economische crisis, torenhoge inflatie, de zware explosie in augustus 2020 en dan nog de coronacrisis. Dat allemaal bij elkaar zorgt ervoor dat ons land op instorten staat.”

Alle hens aan dek

De kerk in Libanon springt bij waar ze kan en is en blijft een baken van hoop in moeilijke tijden. "Het diaconale werk van de kerken hier is te vergelijken met de spoedeisende hulp in een ziekenhuis," vertelt Rima. "Iedereen die hulp nodig heeft, kan bij de kerk terecht. Het is alle hens aan dek nu er zoveel armoede is. De kerk deelt voedselpakketten en voedselbonnen uit en geeft psychosociale hulp en pastorale begeleiding aan mensen met een trauma. Maar ze helpt ook gezinnen die de schoolkosten van hun kinderen niet kunnen betalen."

Licht in de duisternis

Ook voor Wilbert en Rima is het een zware tijd. Beiden geven ze les aan de Near East School of Theology (NEST) in Beiroet. Op dit theologisch instituut worden jonge mensen vanuit het hele Midden-Oosten opgeleid om straks in hun eigen regio de kerk te kunnen dienen als voorganger. De economische crisis laat ook daar sporen na. Er komen minder studenten, waardoor er minder inkomsten zijn. Daarnaast is er veel geld nodig om de diesel van de generator te laten draaien. Elektriciteit is schaars in Libanon. De studenten proberen zo goed en zo kwaad als dat gaat de moed erin te houden. Wilbert en Rima voeren regelmatig gesprekken met studenten over de uitdagingen in het leven, maar dragen ook oplossingen aan studenten om hun leven draagbaar te houden. Een sprankje licht in de duisternis geven, dat is wat ze doen voor deze jonge mensen.

In de puinhopen

In haar werk als predikant is dit ook gemakkelijke tijd voor Rima. "Het is als predikant soms zoeken naar woorden van hoop in zoveel wanhoop. Er is absoluut geen vertrouwen – ook niet bij ons – dat de situatie snel zal verbeteren. Onze hoop komt enkel en alleen van Christus’ belofte dat Hij met ons is, ook in de puinhopen. Jezus draagt ons dwars door alle moeilijkheden heen. Eens zal Hij rechtzetten wat nu onrechtvaardig is.”

Rima Nasrallah geeft les aan de Near East School of Theology, waar predikanten worden opgeleid. Rima verleent daarnaast pastorale bijstand in haar kerk in Beiroet. Ze is getrouwd met Wilbert van Saane, die door Kerk in Actie is uitgezonden naar Libanon.

Meer weten over het werk van Kerk in Actie in Libanon? Lees ook:

Christelijke instellingen in Libanon hebben een regionale functie. Ook theologische opleidingsinstituten in Beiroet leiden predikanten op voor het hele Midden-Oosten. Wilbert van Saane is door Kerk in Actie en de Gereformeerde Zendingsbond (GZB) uitgezonden naar Libanon en werkt er als theologiedocent en studentenpastor.

Blijf op de hoogte van Predikanten opleiden voor het Midden-Oosten