“Ik heb het nog nooit zo droog gezien!”

Diep geraakt komt Hilda Timmerman terug van haar reis naar Kenia en Ethiopië, waar ze oog in oog stond met de gevolgen van klimaatverandering: “Ik heb het nog nooit zó droog gezien. Mensen vallen terug op zeer primitieve manieren om maar te overleven.” Hilda Timmerman, relatiebeheerder bij Kerk in Actie voor Oost-Afrika, kan het weten. Ze woonde en werkte zelf 13 jaar in Zuid-Soedan en Kenia. Ze vertelt wat ze recent gezien en ervaren heeft aan nood en hulp.

Voor 23 miljoen mensen dreigt hongerdood

Oost-Afrika treft de ergste droogte in veertig jaar. Voor 23 miljoen mensen dreigt de hongerdood. Er worden nu gebieden getroffen die dat nooit eerder meegemaakt hebben. De eerstvolgende regen wordt pas in maart verwacht. Dat betekent: geen oogst vóór augustus. Tot die tijd zal noodhulp nodig zijn. Via lokale kerken en partners biedt Kerk in Actie voedselhulp en water. De hulp gaat naar de meest kwetsbaren, vooral vrouwen en kinderen: “Ik heb gezien hoe blij ze zijn met het eten dat we uitdelen. Afhankelijk van de grootte van hun gezin krijgen ze kilo’s maismeel, bonen en olie. Zwangere en zogende vrouwen en baby’s krijgen speciale pap met extra vitaminen.” legt Hilda uit. Ze is onder de indruk van de manier waarop de mensen het weinige dat ze hebben met elkaar delen.

Er speelt zóveel meer dan honger en dorst

Zichtbaar geraakt vertelt Hilda over alle ellende die er achter zo’n dreigende hongersnood zit: “Het gaat allereerst over water en eten, maar daaronder zitten nog zó veel andere problemen. Dat raakt totaal ondergeschikt in de strijd om te overleven.” Ze vertelt over toename van kinderarbeid: “Kinderen stoppen met school, omdat ze ver weg water moeten halen. Jongens van zeven moeten voor de koeien van grote boeren gaan zorgen.” Ook het gebrek aan hygiëne maakt diepe indruk. “Toen we bakolie hadden uitgedeeld, smeerde één jongetje zijn gezicht daar helemaal mee in, als een soort zalf voor zijn uitgedroogde gezicht. Je moet bedenken: er is geen water meer om jezelf en je kleren te wassen. Hoe doen vrouwen dat als ze ongesteld zijn?”

Mentale steun hard nodig bij zoveel verlies

Kerk in Actie biedt niet alleen noodhulp, maar ook structurele hulp: “We dagen mensen uit om zelf dingen te ondernemen. We steunen spaargroepen, maar in bepaalde gebieden lukt het nu niet om te sparen. We trainen ze in irrigatielandbouw, maar de rivier staat nu droog. En we willen ze mentaal steunen, want als je zó lang zó moet overleven, dan raak je depressief. Mannen verliezen zó veel geiten en koeien. Je moet beseffen: dat is hun leven, hun alles, ook hun status, dat is wie ze zijn.”

“Onze partners bieden droogtebestendige zaden, zodat ze iedere mogelijkheid die er is kunnen benutten.”

Hilda Timmerman, relatiemedewerkster Oost-Afrika

Blijven of wegtrekken

Kunnen mensen daar nog wel blijven leven? Hilda: “Natuurlijk trekken mensen ook weg. Vaak belanden ze dan in een vluchtelingenkamp. Je kunt niet zomaar het gebied van een ander ingaan. Dan sta je weer voor de volgende uitdaging. Dat is niet makkelijk op te lossen. En het hoeft in minder ernstige getroffen gebieden maar een iets te regenen en het is direct groen. Dan hebben ze ook gelijk wat oogst, al is het minder dan normaal. Daarom bieden onze partners ook droogtebestendige zaden, zodat ze iedere mogelijkheid die er is kunnen benutten”

Getroffen door klimaatverandering

Ze besluit: “Ik zie in Kenia en Ethiopië de gevolgen van klimaatverandering. We moeten serieus nadenken hoe we met z’n allen met de aarde omgaan. En welke rol we hierin hebben als het Westen…”

We vragen om uw bijdrage voor dit urgente werk.

Stop honger in Oost-Afrika

Door de klimaatverandering worden bepaalde delen van Ethiopië steeds vaker getroffen door langdurige droogte en heftige regenval. Vee sterft en oogsten mislukken. Veel mensen raken daardoor afhankelijk van voedselhulp. De Ethiopische kerk en hulporganisatie willen dat patroon doorbreken: ze leren Ethiopiërs zich aanpassen aan de nieuwe situatie. Ze leren vruchtbare grond vast te houden, grond te irrigeren, nieuwe gewassen verbouwen die bestand zijn tegen droogte. Ze gebruik een weeralarm die aangeeft wanneer je het beste kunt planten en oogsten. Maar ook helpt de kerk mensen met andere bronnen van inkomsten, zodat ze minder kwetsbaar zijn als de oogst tegenvalt.

Blijf op de hoogte van Noodhulp en rampenpreventie