Kerk als plek van verzoening en vergeving in Rwanda

Het trauma van de genocide in 1994 in Rwanda drukt nog steeds op overlevenden, daders, jong en oud. Veel daders zijn berecht. Sommigen zijn teruggekeerd naar hun dorp, zoals Elias. Hij neemt deel aan de gespreksgroep in zijn kerk. “Verzoening en vergeving zijn voor mij erg belangrijk.”

Vijftien jaar was Elias toen hij met groepen jongeren meedeed met vernielen en ook moorden. Je ziet de pijn in zijn gezicht als hij bekent: “Ik weet niet waarom ik het deed. Ik volgde anderen. Ik kan het niet verklaren.” Tussen zijn 16e en 26e jaar zat hij daarvoor in de gevangenis. “Het was heel moeilijk weer terug te komen in mijn dorp.“

Gespreksgroep

Sinds kort neemt hij deel aan de gespreksgroep in zijn kerk. Het valt niet mee om oog in oog te staan met slachtoffers die veel familieleden zijn kwijtgeraakt. “Voor mij zijn verzoening en vergeving erg belangrijk.” beseft Elias. Zo helpen Rwandese kerken daders en slachtoffers om weer verder te kunnen met hun leven.

Nieuwe hoop voor jongeren

Naast het organiseren van verzoeningsgroepen bieden Rwandese kerken ook hoop en hulp aan kansarme jonge mensen door hen een vaktraining te bieden. “We leren hen praktische vaardigheden, zodat ze een baan kunnen vinden of een eigen bedrijf starten”, vertelt een jeugdwerkster. Jacques (26) heeft weer hoop voor de toekomst, nu hij wordt opgeleid tot lasser. “Ik wil eerst mijn familie steunen, maar daarna ook andere jongeren helpen. Als ik meer geld heb, kan ik hen hopelijk een baan geven.”

Hoe helpt Kerk in Actie?

Het is 30 jaar geleden dat er in Rwanda een verschrikkelijke genocide plaatsvond. Nog altijd ondervinden de inwoners daar de gevolgen van. Via haar zendingsprogramma helpt Kerk in Actie Rwandese kerken met het trainen van pastors in traumahulp en verzoeningswerk en het organiseren van vaktrainingen aan kansarme jongeren. Help je mee?

Geef voor dit werk

Bekijk ook de aflevering van Petrus in het land in Rwanda. Je ziet hoe kerken in Rwanda bijdragen om het verleden te verwerken en te bouwen aan de toekomst.

Lees ook:

Het trauma van de genocide in 1994 in Rwanda drukt nog steeds op overlevenden, daders, jong en oud. Veel daders zijn berecht. Sommigen zijn teruggekeerd naar hun dorp. Maar hoe kunnen buren en kerkleden elkaar ooit weer vertrouwen? Rwandese kerken trainen hun pastors in traumahulp en verzoeningswerk. Ook bieden kerken vaktrainingen aan jongeren. Zij zijn de hoopvolle toekomst van dit land in ontwikkeling.

Blijf op de hoogte van Kerk als plek van hoop, hulp en verzoening