Kerkelijke hulp in Syrië na aardbeving

Kerk in Actie kan in Syrië directe hulp bieden aan de getroffenen van de aardbeving van 6 februari 2023. We hebben daar al jarenlang goede kerkelijke banden. Via ons lokaal kerkelijk netwerk bieden we hulp in Aleppo, Hama, Latakia en Homs. De Verenigde Naties schat in dat 6 miljoen mensen in Syrië getroffen zijn door de aardbeving. We verwachten dat 5,3 miljoen mensen hulp nodig hebben.

Opvang van 10.000 inwoners in kerken in Aleppo

Syrië’s tweede grote stad Aleppo met 2 miljoen inwoners is getroffen door de aardbeving. In Aleppo zijn direct 232 veilige opvangplekken ingericht in kerken, moskeeën, scholen en gemeentehuizen. De steun van Kerk in Actie loopt via de Raad van Kerken in het Midden-Oosten, waarbij Anglicaanse kerken, Syrische, Griekse, Armeense kerken (zowel orthodox, katholiek als ook evangelisch) en daarnaast enkele kloosters zijn aangesloten. Mede met steun van Kerk in Actie vangen deze kerken en kloosters ruim 10.000 ontheemden op in 21 gebouwen.

Verslag vanuit een opvanglocatie

George Batikha is een van de getroffenen, die verslag doet vanuit een opvanglocatie:

George Batikha beschrijft hoe er na de eerste beving een tweede volgde. Waarna veel mensen besloten om in de stevige kerk te schuilen. Het was midden in de nacht en het regende. George vertelt dat met name kinderen, ouderen en zwangere vrouwen kwetsbaar zijn. Hij is nu vooral dankbaar dat er in Aleppo zoveel mensen nog in leven zijn.

Voedsel, slaapplek, hygiëne, medicijnen

Via onze kerkelijke contacten bieden we ontheemden (warme) maaltijden, matrassen, dekens, pyjama's, voedsel in blik, keukengerei, batterijopladers, hygiënepakketten en ook medische middelen voor ziekenhuizen en opvanglocaties. Goederen waar gebrek aan is worden uit de hoofdstad Damascus gehaald, 360 kilometer verderop.

Ingenieurs en psychische hulp

In Aleppo zijn 54 gebouwen ingestort. Zover nu bekend zijn 451 mensen in Aleppo omgekomen, zijn 700 mensen gewond geraakt en hebben 359 families gemeld dat hun bezittingen vernield zijn. Een onbekend aantal gebouwen is zwaar beschadigd. Een van onze Syrische partners stuurt ingenieurs die gebouwen inspecteren, zodat inwoners weten of ze wel of niet naar huis kunnen terugkeren. Mensen zijn totaal in shock wat hen is overkomen. Binnenkort start deze Syrische partner daarom met het bieden van psychische hulp. Na 11 jaar oorlog, na corona en uitbraken van cholera is deze nieuwe ramp nauwelijks te dragen voor de Syriërs.

Op dit moment zijn twee medewerkers van Kerk in Actie in Syrië om de nood en de hulp te zien en onze partners daar een hart onder de riem te steken.

Op 6 februari 2023 werd Syrië getroffen door twee allesverwoestende aardbevingen. Kerken vangen nog altijd dakloze mensen op en voorzien hen van maaltijden, medicijnen en dekens. Vanuit het noodhulpprogramma dat in Syrië al jarenlang actief is, ondersteunt Kerk in Actie deze lokale kerken maximaal.

Blijf op de hoogte van Noodhulp aardbeving Syrië