Syrische kerken bieden onverminderd hulp aan slachtoffers aardbeving

Talloze huizen zijn onbewoonbaar, veel inwoners zijn afhankelijk van voedselhulp: ook drie maanden na de aardbevingen is Syrië nog ontredderd. Met hulp van Kerk in Actie blijven kerken onverminderd hulp bieden. “We voelen ons verantwoordelijk om er te zijn in de enorme nood.”

“Je kunt wel stellen dat we nog altijd met een noodsituatie te maken”, verzucht ds. Harout Selimian uit Aleppo. Drie maanden na de verwoestende aardbevingen die vooral in het noorden van Syrië veel schade veroorzaakten, is de situatie nog niet veel beter geworden. In Noordwest-Syrië zijn 11.000 gezinnen hun huis kwijtgeraakt en de overstromingen in maart maakten de situatie nog erger. Daarbij werden ook veel tenten van vluchtelingen en ontheemden weggespoeld. Er is geen uitzicht op een spoedige oplossing.

Speciale toestemming nodig

Dat de situatie niet snel verbetert heeft te maken met de zware economische crisis waarin Syrië verkeert. “Dat maakt alles extra gecompliceerd”, aldus ds. Selimian. “Er zijn talloze huizen onbewoonbaar, maar mensen hebben geen geld om de reparatiewerkzaamheden te betalen. Bouwmaterialen zijn enorm duur. Bovendien is speciale toestemming nodig om bijvoorbeeld scheuren in de muren te laten herstellen. De radertjes draaien hier heel langzaam.”

Kinderen krijgen psychosociale hulp na de aardbevingen

Heilige plicht

Ondertussen zitten hulporganisaties en kerken in het gebied niet stil. De afgelopen maanden zijn tienduizenden mensen geholpen met voedselpakketten, cash geld en psychosociale hulp om deze zware periode te overleven. Kerkgemeenschappen zien het als hun ‘heilige plicht’ om er te zijn in de enorme nood. De kerk van ds. Selimian helpt iedere week 500 gezinnen met voedselpakketten. Kinderen en jongeren krijgen via de kerk psychosociale hulp om alles wat we meegemaakt hebben een plek te geven. “We willen voorkomen dat jonge mensen met een levenslang trauma blijven zitten”, zegt ds. Selimian.

Een tekort aan alles

Kerk in Actie verleent noodhulp in Syrië via Action by Churches Together (ACT), het wereldwijde netwerk van kerken. “In tijden van nood zijn de lijntjes kort en kunnen we via dit netwerk heel snel schakelen”, vertelt Dick Loendersloot, relatiebeheerder van Kerk in Actie voor het Midden-Oosten. “Via ACT helpen we kerken en andere organisaties zodat zij noodhulp kunnen blijven geven zolang het nodig is.” Een tussentijds rapport van ACT bevestigt de situatie zoals ds. Harout Selimian die ook beschrijft: er is een tekort aan alles in het getroffen gebied. Er zijn bijvoorbeeld geen of te weinig zware machines en technische benodigdheden om verwoeste gebouwen te herstellen. Veel puin ligt nog in de straten en is nog niet weggehaald. Ook veel scholen kunnen nog niet van start gaan, omdat ze óf te zwaar beschadigd zijn, óf als noodopvang voor dakloze families fungeren.

Herstelwerkzaamheden na de aardbevingen

Op weg helpen

Ook de ouderen van 70 jaar en ouder krijgen speciale aandacht van de kerk. “We verstrekken ze medicijnen en kijken wat ze individueel nodig hebben. Vrijwilligers van de kerk bezoeken de ouderen thuis en houden zo een oogje in het zeil”, vertelt Ds. Selimian. Hij weet dat de hulpverlening voorlopig nog wel nodig is. “De vraag neemt nu alleen maar toe. Mensen en gemeenschappen hebben gevraagd of we ze op weg kunnen helpen naar herstel. We voelen ons verantwoordelijk om er voor hen te zijn in de enorme nood.”

Hoe helpt Kerk in Actie?

Het al zo geteisterde Syrië werd getroffen door twee allesverwoestende aardbevingen. Kerken vangen zoveel mogelijk dakloze mensen op en voorzien hen van maaltijden, medicijnen en dekens. Vanuit het noodhulpprogramma dat in Syrië al jarenlang actief is, ondersteunt Kerk in Actie deze lokale kerken maximaal. Geef voor dit levensreddende werk!

Geef voor noodhulp Syrië

Lees hoe het herstel van kerken de mensen in Syrië hoop biedt:

Op 6 februari 2023 werd Syrië getroffen door twee allesverwoestende aardbevingen. Kerken vangen nog altijd dakloze mensen op en voorzien hen van maaltijden, medicijnen en dekens. Vanuit het noodhulpprogramma dat in Syrië al jarenlang actief is, ondersteunt Kerk in Actie deze lokale kerken maximaal.

Blijf op de hoogte van Noodhulp aardbeving Syrië