Een beter leven voor vluchtelingen in Colombia

Vanwege de zware politieke en economische crisis in hun land, steken vele duizenden Venezolanen de grens over naar buurland Colombia. Eenmaal in Colombia krijgen ze opnieuw te maken met armoede en werkloosheid. Kerk in Actie ondersteunt hen onder andere in Cartagena, waar ook kerken worden aangemoedigd hun deuren en harten voor hen open te stellen.

Geweld en uitbuiting

Veel Venezolanen verdienen hun geld op straat in Colombia. In het Colombiaanse Cartagena wonen inmiddels 50.000 Venezolanen. Ze maken auto’s schoon, regelen het verkeer, verkopen koffie om hun voedsel, onderdak en kleding te betalen. Maar ook om geld te sparen voor hun familie in Venezuela. Op straat hebben ze te maken met geweld en vooral alleengaande kinderen en jongeren zijn kwetsbaar voor (seksuele) uitbuiting.

Werkloosheid en orkaan

De coronapandemie heeft de inwoners van Cartagena zwaar getroffen: toeristen bleven in één klap weg, een vijfde van de inwoners raakte werkloos. Meer dan de helft van de werknemers heeft helemaal geen officiële baan, maar werkt in de informele sector. En alsof corona nog niet genoeg was, werden 155.000 mensen getroffen door orkaan Iota die in november 2020 grote delen van de stad onder water zette. Zware tijden, ook voor Colombianen.

Psychische en juridische hulp

Met steun van Kerk in Actie begeleidt onze Colombiaanse partnerorganisatie jongeren om te voorkomen dat ze in handen van mensenhandelaren vallen. “Het is onmenselijk en gaat tegen onze overtuiging in als we deze kinderen en jongeren niet beschermen. Zij zijn bovendien onze toekomst”, aldus een hulpverlener. Sociaal werkers leggen contact met kinderen en jongeren die slachtoffer zijn geworden van (seksueel) geweld. Ze bieden hun psychische en juridische hulp en een plek in een opvanghuis. Via voorlichting op scholen in achterstandswijken worden kinderen alert en weerbaar gemaakt.

Jongeren weerbaar maken

Kerk in Actie partner Renacer vangt in Cartagena jongeren op die te maken hadden met seksueel misbruik. Daarnaast trainen ze op twee locaties jongeren en (jonge) ouders om herhaling van misbruik te voorkomen. Ze lezen met hen de Bijbel en laten hen terugkijken op wat ze meegemaakt hebben. Ze leren hen wat hun rechten zijn en waar ze voor hulp terecht kunnen. En hoe je als ouders je kinderen kunt beschermen en steunen. Emely realiseert zich: “In het verhaal over Maria Magdalena zegt Jezus “Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen. Hij laat zien dat het fout is om mensen te beschuldigen en dat mensenrechten voor alle mensen gelden.” Daniela meent: “Jozef en Maria waren migranten zoals wij, toen ze naar Bethlehem trokken en nergens welkom waren.”

Kerken als veilige haven

Daarnaast zijn inmiddels drie kerken betrokken bij deze problematiek. Aanvankelijk hielden kerken zich hier verre van de seksuele uitbuiting. De gelovigen wilden zich niet bemoeien met wat “tegen de wet is”. Inmiddels zijn ze tot een andere inzicht gekomen: ze helpen actief mee met de bestrijding van seksuele uitbuiting. De kerk van Erlin (45) heeft een ruimte opengesteld waar kinderen, jongeren, docenten en familieleden over deze problemen kunnen praten. Erlin is zelf een Venezolaanse, die sinds haar 9e jaar in Colombia woont: “Met ons luisterend oor willen we de stilte rondom dit onrecht doorbreken.”

“Jozef en Maria waren migranten zoals wij, toen ze naar Bethlehem gingen en nergens welkom waren.”

Daniela, vluchteling uit Venezuela

Help je mee om jonge Venezolaanse vluchtelingen te beschermen en weerbaar te maken?

Steun het werk voor Venezolaanse vluchtelingen

In Colombia komt nog veel seksueel misbruik voor, omdat mannen meer macht hebben dan vrouwen en veel Colombianen die rolverdeling normaal vinden. Kwetsbare jongeren, inheemsen, Afro-Colombianen en vluchtelingen uit Venezuela lopen extra risico. De organisatie Renacer beschermt en begeleidt kinderen en jongeren die het slachtoffer zijn van seksuele misbruik of dat dreigen te worden.

Blijf op de hoogte van Seksueel misbruik van jongeren stoppen