Kwetsbare vluchtelingen in Colombia beschermen tegen misbruik

Na een jarenlange burgeroorlog in Colombia komt het toerisme weer op gang. Daardoor nemen ook prostitutie en misbruik toe. Jonge Venezolaanse vluchtelingen zijn extra kwetsbaar. Kerk in Actie-partner Renacer doet er alles aan om hen te beschermen.

In verkeerde handen

Jineth Oviedo (34) woont in een achterstandswijk in de kustplaats Riohacha. Ze vertelt: “In mijn wijk  is veel criminaliteit, maar je ziet zelden politie op straat. Migrantenfamilies komen en gaan, steeds weer op zoek naar goedkopere plekken om te wonen. En door dat verloop is er weinig sociale samenhang. Onze grootste uitdaging is het onderling wantrouwen en vreemdelingenhaat. Dat gebeurt door iedereen en overal: door volwassenen en kinderen, op straat, op school, in winkels. Veel kinderen zijn alleen thuis als hun ouders moeten werken. Ze gaan op straat rondhangen, waar ze in verkeerde handen kunnen vallen.”

Misbruik voorkomen

Renacer wil misbruik voorkomen. Maar hoe doe je dat? Kinderen denken soms dat het normaal is wat hen overkomt. Vaak weten mensen niet eens dat hun buurkinderen slachtoffer zijn van misbruik. Daarom zoeken sociaal werkers in risicovolle wijken contact met bewoners, die de wijk willen verbeteren en brengt hen bij elkaar, zodat er meer sociale controle ontstaat. Mensen zoals Jineth en Gorky Udaneta (40) die in een andere wijk in Riohacha woont. Gorky legt uit: “We werken in onze wijk nu drie jaar aan een veiliger omgeving voor onze kinderen en jongeren met meer sociale controle en betere voorzieningen. De mensen die kinderen en jongeren ronselen voor uitbuiting en misbruik, veranderen voortdurend van tactiek. Het zijn net kameleons. Daarom moeten wij steeds mee veranderen, om onze kinderen te beschermen en sterk te maken. ”

Beter beschermen

De buurtbewoners zijn blij met het werk van Renacer. Ze vertellen: “We weten de risico’s op straat nu beter te herkennen. We houden kinderen die veel alleen thuis zijn beter in de gaten. Als we kinderen zien die veel alcohol drinken, praten we met hun ouders.” Een ander legt uit: “We hebben hier een machocultuur, waardoor het soms moeilijk is om mannen mee te krijgen. We praten met mannen over meer gelijkwaardigheid, maar ook hoe zij vrouwen en kinderen beter kunnen beschermen.”

Sociaal werkster Jennifer Aragon Garcia (29) licht toe: “Sinds we een netwerk van buurtbewoners hebben opgezet, is het een stuk veiliger geworden voor kinderen. Maar we trekken er zelf ook op uit. Vooral ’s nachts en ‘s avonds leggen we contact met kinderen op straat, bij cafés en discotheken, op het strand, in de parken, op plekken waar veel toeristen komen.” Ze laat haar accordeon zien. “We waarschuwen kinderen daar bijvoorbeeld ook met muziek en liederen met een boodschap. We werken samen met politie, justitie, het onderwijs, gezondheidszorg, de toeristensector en de kinderbescherming.”

Slachtoffers opvangen

Naast dit werk om misbruik te voorkomen, heeft Renacer ook twee opvanghuizen: één voor jonge vrouwen (met kinderen) en één voor kinderen die slachtoffer zijn van seksueel geweld. Hier kunnen dertig kinderen drie maanden tot anderhalf jaar opgevangen worden. De lengte van hun verblijf hangt af van het soort misbruik en hoe het contact met hun familie is. Als blijkt dat een kind niet naar huis kan, bekijken we of het naar een pleeggezin kan.

Kerk in Actie ondersteunt wereldwijd projecten die vluchtelingen opvangen, perspectief bieden en op weg helpen naar een betere toekomst.

Geef voor dit levensreddende werk

In Colombia komt nog veel seksueel misbruik voor, omdat mannen meer macht hebben dan vrouwen en veel Colombianen die rolverdeling normaal vinden. Kwetsbare jongeren, inheemsen, Afro-Colombianen en vluchtelingen uit Venezuela lopen extra risico. De organisatie Renacer beschermt en begeleidt kinderen en jongeren die het slachtoffer zijn van seksuele misbruik of dat dreigen te worden.

Blijf op de hoogte van Seksueel misbruik van jongeren stoppen