Zeg net als Zakhele ‘Ik ben er voor jou’ tegen Precious

In Zuid-Afrika is nog veel rassenongelijkheid. Als je geboren wordt in een familie die moeite heeft om uit de spiraal van armoede te komen, is het extra belangrijk dat je daarbuiten mensen tegenkomt die zeggen: “Ik ben er voor jou”. Precious (18) heeft dit geluk: sinds haar elfde jaar wordt ze begeleid door een betrokken jongerenorganisatie in Pretoria. Haar begeleider Zakhele zegt: “Doordat wij in deze kinderen investeren, investeren zij weer in anderen. Zo maken we de wereld echt beter.”

Precious groeit op in een achterstandswijk

Het valt voor Precious niet mee om zich te concentreren op haar huiswerk. Ze woont met haar ouders, broers en zusjes in een krap appartement in een verloederde flat. Er is vaak familie over de vloer en de televisie staat de hele dag aan. Er is altijd lawaai. En ‘s avonds, als iedereen op bed ligt, is het nóg niet rustig. Hun flat staat in een achterstandswijk pal naast een uitgaansgebied. Muziek, gelach en geschreeuw dringen tot diep in de nacht door tot in elk vertrek van Precious’ huis.

Lastig leren op een lege maag

Gelukkig kan ze af en toe naar de organisatie PEN, een partnerorganisatie van Kerk in Actie in Pretoria. De bevlogen medewerkers begeleiden kansarme kinderen zoals Precious met allerlei activiteiten en ook huiswerkbegeleiding. Rond tentamentijd zijn er zelfs speciale huiswerkkampen, zodat de jongeren kunnen leren in een motiverende omgeving met goede nachtrust en voedzame maaltijden. “Het is moeilijk om aan je toekomst te werken als je een lege maag hebt of thuis steun tekort komt. Veel ouders werken hele dagen om rond te komen, ze hebben ‘s avonds nergens anders fut voor”, legt medewerker Zakhele Mazibuko uit

Bekijk de film van Precious als 15-jarig meisje:

“Precious is gezegend met een PEN-familie en met een Kerk-in-Actie-familie”

Zakhele Mazibuko, PEN, Zuid-Afrika

Mede dankzij u is ze gezegend

Zakhele begeleidt Precious al sinds haar elfde jaar. Hij vertelt: “Precious alleenstaande moeder was nog een tiener toen ze haar kreeg. Ik heb het voorrecht als een vader voor haar te zijn. Haar tweede naam is Keabetswe, wat “Ik ben gezegend” betekent. Precious is gezegd met ons als PEN-familie, die haar begeleidt. Ze is gezegend met een Kerk in Actie familie, die het financieel mogelijk maakt. Het is voor ons een zegen om Precious’ ontwikkeling te zien. God gebruikt jullie om haar uit de spiraal van armoede te halen.

Precious in coronatijd

Precious is nu 18. Vlak voor de coronacrisis kon ze naar een school die beter bij haar past. Door corona zijn de examens uitgesteld naar 2021. Precious voelt zich thuis op deze school en werkt hard om haar examen dit jaar te halen. Tijdens de lockdown bleef de organisatie de kinderen stimuleren om door te gaan en de hoop niet op te geven. Precious ontdekte haar zangtalent en is nu lid van het jongerenkoor van haar kerk.

Bekijk de 17-jarige Precious in 2020 tijdens de lockdown:

Kinderen trouw blijven tot volwassenheid: ik ben er voor jou

Het belangrijkste van deze organisatie is dat medewerkers zoals Zakhele de kinderen blijven begeleiden totdat ze hun plek in de maatschappij gevonden hebben.  “We maken de reis helemaal af”, legt Zakhele uit. Hij vertelt hoe ze begonnen met de opvang voor kleine kinderen. Totdat een moeder van een ouder kind vroeg: “Ik kan hem niet helpen met zijn huiswerk, kan hij niet bij jullie terecht?” Zo ontstonden er ook activiteiten voor oudere kinderen. “Het mooie is,” zegt Zakhele, “doordat wij in deze kinderen investeren, investeren zij weer in anderen. Je gunt anderen de kansen die je zelf ook hebt gekregen. Zo maken we de wereld echt beter.”

Dank voor wel dat u jongeren als Precious steunt en daarmee zegt: Ik ben er voor jou!

Voor veel jongeren in de Zuid-Afrikaanse stad Pretoria is hun toekomst een zwart gat. Zij groeien op in gebroken gezinnen en gewelddadige wijken. De helft van de jongeren maakt de middelbare school niet af en 40 procent tussen de 15 en 34 jaar is werkloos. De christelijke organisatie PEN is als een familie voor deze kansarme kinderen en jongeren. Ze krijgen begeleiding bij huiswerk en examens, maar leren ook sociale en creatieve vaardigheden die hen weerbaar maken. PEN blijft de kinderen trouw tot ze op eigen benen kunnen staan.

Blijf op de hoogte van Een toekomst voor kansarme kinderen in Pretoria