Zeg net als Susan ‘Ik ben er voor jou’ tegen Kgaugelo

Stel dat uw (klein)kind opgroeit in een slechte buurt vol drugs, prostitutie, diefstal, geweld en vuilnis. Wat komt er dan van hem terecht als u hem zelf ook niet kunt ondersteunen? Misschien krijgt hij slechte vrienden en belandt hij in de criminaliteit. De moeder van Kgaugelo die in Pretoria (Zuid-Afrika) woont, maakte zich zorgen om haar destijds 8-jarige zoon. Ze heeft zelf onvoldoende tijd om naar hem om te kijken. Wat is ze blij als kinderwerkster Susan contact legt met hem. Susan werkt voor een Zuid-Afrikaanse organisatie. Ze helpt kansarme kinderen zoals Kgaugelo met huiswerk. Ook doet hij mee aan een afval-opruim-actie, waarmee hij ook wat geld kan verdienen.

De 8-jarige Kgaugelo in 2019:

Een voedselpakket tijdens de corona-lockdown

Hoe gaat het in 2021 met Kgaugelo? Zuid-Afrika heeft vooral economisch een flinke klap gekregen door de periode van ‘lockdown’, waarin alles op slot ging. Veel mensen verloren hun werk. Kgaugelo’s moeder gelukkig niet, maar ze kreeg een tijd lang minder uitbetaald, wat heel lastig is als je toch al moeilijk rond kunt komen. Via Kerk in Actie kreeg het gezin een voedselpakket. Susan: “Het was geweldig om Kgaugelo’s ogen te zien stralen achter zijn mondmasker, toen ze dat in ontvangst namen.”

Maandenlang niet naar school

Door de corona-pandemie kon de 10-jarige Kgaugelo maandenlang niet naar school. Hij moest zijn schoolwerk downloaden via een school app. Kgaugelo’s moeder heeft wel een smartphone, maar moest die overdag meenemen naar haar werk. Het was dus lastig voor Kgaugelo om te blijven leren. Sinds een aantal maanden mag hij weer naar school, maar slechts de helft van de tijd. De kinderen gaan om beurten, omdat ze anders niet genoeg afstand kunnen houden in de krappe schoollokalen. De meeste toetsen zijn uitgesteld.

“Wij blijven Kgaugelo trouw tot hij volwassen is”

Susan van der Walt, PEN, Zuid-Afrika

Trouw blijven: ik ben er voor jou

Kgaugelo kreeg onlangs een hoofdrol in de theatershow, die Susan inmiddels weer met de kinderen kan oefenen. Susan vertelt hoe mooi het is om zijn zelfvertrouwen te zien groeien en hoe hij ook enthousiast meedoet en vragen stelt in de wekelijkse bijbelclub. Susan vertelt: “Ik wil dat Kgaugelo zich ontwikkelt en gaat stralen op zijn eigen manier! Wij blijven Kgaugelo trouw tot hij volwassen is.”

De inmiddels 10-jarige Kgaugelo in 2020, tijdens de lockdown:

Bedankt voor uw steun aan kinderen zoals Kgaugelo

In Zuid-Afrika moeten mensen sterk zijn om vele problemen te overwinnen. Er is een Afrikaans gezegde: It takes a village to raise a child. Het is mooi om als Nederlandse christenen Zuid-Afrikaanse gezinnen en kerken te helpen om hun kinderen tot bloei te laten komen. De jeugd heeft de toekomst. Dank voor uw steun!

Voor veel jongeren in de Zuid-Afrikaanse stad Pretoria is hun toekomst een zwart gat. Zij groeien op in gebroken gezinnen en gewelddadige wijken. De helft van de jongeren maakt de middelbare school niet af en 40 procent tussen de 15 en 34 jaar is werkloos. De christelijke organisatie PEN is als een familie voor deze kansarme kinderen en jongeren. Ze krijgen begeleiding bij huiswerk en examens, maar leren ook sociale en creatieve vaardigheden die hen weerbaar maken. PEN blijft de kinderen trouw tot ze op eigen benen kunnen staan.

Blijf op de hoogte van Een toekomst voor kansarme kinderen in Pretoria