Zelf aan het roer staan

Miljoenen Syriërs zijn hun land ontvlucht en terechtgekomen in de buurlanden Libanon, Irak en Jordanië. Kerk in Actie ondersteunt hen met een opleiding of het opzetten van een eigen bedrijfje. De Syrische Lara zette een eigen handwerkbedrijf op en geeft nu tachtig andere Syrische vrouwen werk.

“We kunnen zelf ons hoofd boven water houden,” vertelt Lara. Veel Syrische vluchtelingen moesten in de haast alles achterlaten en leven nu in grote armoede. Ver weg van huis afhankelijk te zijn van hulp, maakt hen diep ongelukkig.

Tekst gaat verder onder foto

Geen perspectief

Door de uitzichtloosheid van de Syrische burgeroorlog is er geen perspectief voor de toekomst. Lara Shaheen had een goede baan als accountant in Damascus en werkte daar samen haar man in hun bedrijfje. Door het aanhoudende geweld moest ze haar vertrouwde leven achterlaten en vluchtte ze naar buurland Jordanië. In de hoofdstad Amman startte ze met steun van Kerk in Actie een eigen bedrijfje in handwerkproducten dat ze ‘Jasmine House’ noemde.

Niet meer afhankelijk

Al snel nam ze andere Syrische vrouwen in dienst die nu een eigen inkomen verdienen met borduur- en haakwerk. Ook maken ze zeep en bodylotion dat in Lara’s winkel wordt verkocht. “We zijn nu niet meer afhankelijk van hulp, maar zorgen zelf voor onze gezinnen”, vertelt Lara. Inmiddels heeft ze tien vrouwen fulltime in dienst en maken zeventig vrouwen handwerkproducten vanuit huis.

Tekst gaat verder onder foto

Pak de regie

De zaken gaan goed, Lara wil nog verder uitbreiden. Ze is al bezig met een filiaal in Istanboel. Haar motto: “Berust niet in je lot, maar pak de regie en zie wat voor moois er kan ontstaan.”

Lees ook:

Blijf op de hoogte van Eigen bedrijfje biedt jongeren in Libanon inkomen én hoop