Doorgaan naar hoofdinhoud subline-curl

Kerk in Actie steunt vrouwen met een klein bedrijf

Het is een stralende zondag in juni. Ongeveer 15 vrouwen presenteren hun eigen bedrijfjes op een markt in de Bekaavallei. De kraampjes geven een kleurige en vrolijke aanblik. Vrijwilligers organiseren sport en spel voor de kinderen. Het evenement is georganiseerd door de Lutheran World Relief en Kerk in Actie, samen met een de plaatselijke organisatie Nabad.

Vrouwen zijn kostwinners

Bij het kraampje van Nada kun je allerlei producten kopen: geconserveerde groenten en fruit, crackers, brood, allerlei soorten jam, en ingrediënten voor traditionele Libanese gerechten. De verpakking ziet er netjes en aantrekkelijk uit en is voorzien van een mooi logo. Trots presenteren Nada en haar dochter hun waren: "We gebruiken alleen maar verse ingrediënten en we verkopen alleen maar topkwaliteiten."

Nada doet mee met een aan een programma voor vrouwelijke entrepreneurs van de Lutheran World Relief en Kerk in Actie. Deze vrouwen zijn allemaal kostwinners en het doel van het programma is om hen daarin te ondersteunen. De 200 deelnemers volgen cursussen, krijgen begeleiding van een mentor, en kunnen een lening ontvangen van maximaal 10.000 Euro. Dit programma is bedoeld om afhankelijkheid van buitenlandse hulp te doen afnemen. 

Meer zelfvertrouwen

Nada heeft al acht modules afgerond. "De module over emotionele intelligentie gaf mij meer zelfvertrouwen als vrouwelijke ondernemer. Ik heb ook geleerd over de belangrijke rol die vrouwen spelen in de Libanese economie. In andere modules kon ik mijn administratieve vaardigheden en marketing skills aanscherpen. Op dit moment ben ik mijn verpakkingen en presentatie nog eens onder de loep aan het nemen."

Groeiende onderneming

Ze heeft al een lange ervaring als ondernemer. "Toen mijn kinderen naar school gingen, begon ik een beautysalon", vertelt Nada. "Daar heb ik in de loop van de tijd een handel in conserven aan toegevoegd. Ik verdiende daar meer aan, en ik besloot daarom om de salon af te stoten." Het gezin is afhankelijk van Nada's onderneming. Haar man heeft een slechte gezondheid en is arbeidsongeschikt. De kinderen zijn nu tieners en twintigers en helpen hun moeder in de voedselbereiding en de verkoop. Tijdens de drukke perioden huurt Nada tijdelijke werknemers in. 

Het is een groeiende onderneming. Nada heeft onlangs enkele apparaten aangeschaft, waardoor haar productie kan toenemen. Ze heeft ook een kleine bakkerij toegevoegd aan haar repertoire. Het gezin bezit een stukje land waarop ze tomaten, komkommers, aubergines en andere groenten verbouwen, die ze na het oogsten conserveren. Via online marketing werven zij klanten in de hoofdstad Beiroet en andere regio's. 

Stijgende dieselprijs

Het transport van de waren is de grootste uitdaging voor Nada. Ze kan zich geen eigen koelvrachtwagen veroorloven en ze heeft nog geen betrouwbare partner gevonden die het transport kan regelen. De stijgende dieselprijs en het gebrek aan stroom veroorzaken verdere complicaties. "Ik moet de machines laten draaien en brood blijven bakken, maar het wordt erg duur." 

Ondanks alles heeft Nada goede hoop. Ze blijft in beweging en denkt na over nieuwe productlijnen en nieuwe afzetmarkten. "Onlangs heb ik zelfs een bestelling naar Afrika verzonden," vertelt ze hoopvol. 

Lees ook:

Over dit project

Was deze informatie zinvol?
We hebben je feedback ontvangen, dankuwel!

Om deze pagina verder te verbeteren zijn wij benieuwd waarom u deze pagina wel of niet zinvol vond. U kunt ons helpen door de onderstaande vragen in te vullen.

Mogen we je contactgegevens voor eventuele verdere vragen? (niet verplicht)

Andere verhalen

Uit dit project

Blijf op de hoogte van Eigen bedrijfje biedt jongeren in Libanon inkomen én hoop