Collecte van 6 nov 2024

Collecte Kerk in Actie 2024 - Werelddiaconaat (Myanmar, Dankdag)

In het door conflict geteisterde Myanmar helpt Kerk in Actie kwetsbare groepen om in hun levensonderhoud te voorzien. In tien dorpen verwerken jongeren tussen de 18 en 35 jaar landbouwgewassen tot consumentenproducten.

De jongeren verbouwen bijvoorbeeld pinda’s om tot olie te verwerken, of drogen gember om te verkopen. Hierdoor groeit hun inkomen en kunnen zij een zelfstandig bestaan opbouwen. De lokale partner van Kerk in Actie ondersteunt deze jongeren met trainingen en kleinschalige leningen.

Wat betekent dit project voor Esther?

“Ik ben 24, en ongetrouwd. In mijn cultuur, de Lahu-gemeenschap, blijf je dan afhankelijk van je ouders. Wij verbouwen rijst en mais, maar met ondersteuning van Kerk in Actie kon ik een training volgen in het verbouwen van sojabonen. Daar ontdekte ik dat sojabonen veel proteïne bevatten. Ik kreeg zaden, leerde hoe ik het gewas moet verbouwen, en hoe ik natuurlijke mest en insectenbestrijders kan maken. De helft van de opbrengst verkoop ik, de andere helft gebruiken we zelf. Ook mijn ouders werden bij de training betrokken. Daardoor kon ik met hen afspreken dat ik de inkomsten uit de verkoop zelf houd, om te investeren in de volgende sojateelt.”