Collecte van 17 mrt 2024

Collecte Kerk in Actie 2024 - Zending (Rwanda, veertigdagentijd)

In Rwanda zijn weinig kinderboeken. Drie Rwandese predikanten laten leerzame stripverhalen voor kinderen maken, die ze via scholen door heel Rwanda verspreiden.  Het vergroot de kennis en verbetert de leesvaardigheid van kinderen.

Via schrijfwedstrijden leren kinderen nadenken over de thema’s uit de stripboeken, zoals gezondheid, voeding, kinderrechten, familieleven, christelijke normen en waarden en het milieu. Elk jaar komen er nieuwe boeken over andere onderwerpen, want “een kind dat leest, wordt een volwassene die nadenkt”, menen de oprichters.

Download deze film en vertoon tijdens de collecte.

Lees meer op: kerkinactie.nl/stripboekrwanda

Wat betekent dit project voor Ruth?

“Mijn favoriete boek gaat over het kinderrecht om in een gezin op te groeien. Toen ik geboren werd, waren mijn ouders tieners. Mijn alleenstaande moeder zorgde niet goed voor mij. Mijn tante nam mij ernstig ondervoed op in haar gezin toen ik twee was. Nu ben ik gezond en volg ik middelbaar onderwijs. Door dit boek besef ik hoe bevoorrecht ik ben dat ik pleegouders heb, die van me houden, goed voor me zorgen en alles voor me betalen terwijl ze zelf niet rijk zijn. Ik wilde ook iets doen voor kinderen die veel tekort komen. Kleren die ik niet meer pas heb ik aan een meisje gegeven, die er altijd armoedig bij loopt.”

Dit is de eerste zondag van de Veertigdagentijd. Kijk voor meer informatie, ideeën en materialen op kerkinactie.nl/veertigdagentijd.

In Rwanda zijn weinig kinderboeken. Drie Rwandese predikanten laten leerzame stripverhalen voor kinderen maken, die ze via scholen door heel Rwanda verspreiden. Het verhoogt de leesvaardigheid van kinderen en helpt hen nadenken over belangrijke onderwerpen uit hun dagelijks leven.