Collecte van 19 okt 2025

Collecte Kerk in Actie 2025 - Werelddiaconaat (Bangladesh, Wereldvoedseldag)

In Bangladesh hebben veel vrouwen weinig inkomsten uit de verkoop van hun landbouwproducten. Met een ingenieus kooktoestel verhogen zij hun inkomen. Dit kooktoestel bespaart brandhout, produceert minder rook en vrouwen verkopen het restproduct, biochar, aan boeren om te gebruiken als natuurlijke bodemverrijker. Van een hoger inkomen profiteert het hele gezin.

Wat betekent dit project voor Monkhusi?

Monkhusi kreeg via CCDB, partnerorganisatie van Kerk in Actie, een kooktoestel en een training om biochar te maken. Ze gebruikt de biochar in haar eigen groentetuin, maar verkoopt deze ook aan boeren in de omgeving. “Boeren bellen mij op en komen de biochar dan bij mij thuis afhalen.” Ze verkoopt niet alleen haar eigen biochar. “Ook andere gezinnen in ons dorp gebruiken dit kooktoestel. Ik koop biochar bij hen in, en verkoop die weer. Met de winst heb ik twee andere ondernemingen aan huis kunnen opzetten: een levensmiddelenwinkel en een naaiatelier. Voorheen waren we erg arm, nu kunnen we gelukkig goed rondkomen.”

In Bangladesh hebben veel vrouwen geen eigen, of beperkte, inkomsten uit bijvoorbeeld de verkoop van landbouwproducten. Via een ingenieus kooktoestel verhogen zij hun inkomen. Het kooktoestel bespaart brandhout, stoot minder CO2 uit en produceert minder rook, waardoor het beter is voor de gezondheid van vrouwen.