Collecte van 21 sep 2025

Collecte Kerk in Actie 2025 - Werelddiaconaat (Libanon)

Door de economische crisis in Libanon is de werkloosheid torenhoog. Veel jonge mensen willen emigreren, omdat er nauwelijks ruimte is op de krappe arbeidsmarkt. Kerk in Actie-partnerorganisatie Lutheran World Relief biedt jongeren een vaktraining in ondernemersvaardigheden. Met een klein startbedrag kunnen ze daarna een eigen bedrijf beginnen.

Van zuivel- naar kledingindustrie: in veel sectoren zijn nu meer jonge ondernemers te vinden. Op hun beurt bieden zij anderen weer werk én inkomen. Dat biedt hoop in zware tijden.

Meer lezen: kerkinactie.nl/bedrijvenlibanon

Wat betekent dit project voor Petra?

“Samen met mijn man en drie kinderen run ik een landbouwbedrijf in de regio Deir el Ahmar. De ‘Akoury Farm’ is onze grote trots, maar het is hard werken om de eindjes aan elkaar te knopen. We zijn steeds op zoek naar extra bronnen van inkomsten. Het was al lang mijn droom om toeristen te ontvangen om hen te laten genieten van de prachtige natuur in onze omgeving. We hadden alleen geen overnachtingsmogelijkheid. Dankzij een klein bedrag van Kerk in Actie kon ik een eenvoudig gastenverblijf bouwen. Ik ben dankbaar: de toeristen kunnen nu komen en ons bedrijf blijft gezond!”