Vooral jonge(re) gemeenteleden hebben steeds minder vaak contant geld op zak. Wat is voor jouw gemeente de beste manier om online te collecteren? En hoe kun je het online collecteren zo inzetten dat het de inkomsten verhoogt?
Er zijn vier manieren om online te collecteren:
- Via een app
Collecteren via een app is eenvoudig en onderzoek wijst uit dat het meer oplevert dan de traditionele vorm van collecteren. Er zijn diverse aanbieders, bijvoorbeeld Donkey Mobile, Givt, Chrch en SKG Connect. - Met QR-code
Een QR-code, die je met een QR-codegenerator makkelijk zelf kunt maken en bij een project- of actiebeschrijving kunt plaatsen, is laagdrempelig en effectief. Een QR-code is eenvoudig te scannen met een mobiele telefoon, waarna de gebruiker een gift kan overmaken. Let op welk rekeningnummer je gebruikt: van de eigen diaconie of via Kerk in Actie? - Via een bankrekeningnummer
Een app en QR-code mogen het vermelden van een bankrekeningnummer nooit vervangen, omdat er altijd gemeenteleden zijn die geen gebruik maken van digitale middelen. Combineer altijd meerdere opties. - Via een Tikkie
Voor een specifieke collecte kun je een ‘tikkie’ aanmaken. Tikkie is een app van ABN AMRO waarmee je betaalverzoeken kunt sturen via WhatsApp. Je kunt een vast bedrag aangeven of mensen zelf laten kiezen hoeveel geld ze overmaken. Tikkie werkt het beste voor specifieke acties en minder voor wekelijkse collecten. Let op dat u de app Tikkie koppelt aan het juiste rekeningnummer.
Welke apps zijn er?
Er zijn veel apps die kerken kunnen gebruiken om giften en collecten op te halen en te verwerken. Grofweg zijn er twee categorieën: apps die zich vooral richten op giften en daarnaast zijn er apps met een uitgebreider aanbod. Dat zijn de community-apps. Naast de mogelijkheid om giften binnen te halen, kunt u ook agenda’s, smoelenboeken, preken en blogs delen.
Collecte-apps
Givt-app
Deze app is het meest simpel in gebruik en heeft slechts één doel: geld doneren via de smartphone. In eerste instantie is deze app ontwikkeld voor geven tijdens de collecte in de kerk, nu is deze app ook te gebruiken voor geven tijdens online diensten en geven aan goede doelen.
Hoe werkt het?
- De installatie
Om gebruik te kunnen maken van de Givt-app, moeten er tijdens fysieke diensten zenders in de collectezak worden geplaatst. Deze zenders krijgt de kerk in bruikleen en zijn ongeveer zo groot als een kiezelsteen. Ze kunnen makkelijk worden bevestigd en gaan jarenlang mee. - Gemeenteleden
Gemeenteleden installeren de app op de telefoon en kunnen vervolgens tijdens collectes in de kerk, tijdens online diensten en aan goede doelen geven. Het gemeentelid selecteert in de app een bedrag en haalt de telefoon langs de collectezak of kiest een van de andere manieren om te geven (uit de lijst, via de QR-code of geven op locatie). Geven kan zowel in de kerk en ook vanuit huis als de dienst online wordt bekeken.
Kerkrentmeester en diaken
Voor kerkrentmeesters of diakenen is er een Givt-dashboard waarin het geld dat tijdens de collecte gegeven wordt, gevolgd kan worden. Givt werkt samen met SlimPay. Zij zijn gespecialiseerd in het verwerken van machtigingen en automatische incasso’s voor digitale platforms, tegen de laagste kosten en met hoge snelheid.
Voordelen
Givt sluit aan bij de traditionele manier van collecteren via de collectezak. Daardoor is het gebruiksvriendelijk en zijn de veranderingen voor gemeenteleden minimaal. Daarnaast is de anonimiteit van de gever gewaarborgd. Ook kan Givt zonder internetverbinding gebruikt worden. Bovendien is het aftrekken van giften via deze app heel eenvoudig. De kosten zijn gekoppeld aan het gebruik en dus ook aan de extra inkomsten die je krijgt doordat mensen niet langer alleen kunnen geven met contant geld. Het contract is gebaseerd op vertrouwen en kan op elk willekeurig moment kosteloos worden opgezegd door het teruggeven van de zenders/beacons.
Nadelen
Givt richt zich alleen op het oplossen van ‘geven zonder contant geld’ en heeft geen ambities om een communicatieplatform van de kerk te zijn. Daarnaast kunnen kosten oplopen als er meer geld binnenkomt.
Kosten
Gemeenten betalen eenmalig 75 euro opstartkosten. Terugkerende abonnementskosten zijn er niet. Per donatie gaat 4,5 % naar Givt (voor verdere ontwikkeling van de app) en € 0,06 per donatie gaat naar SlimPay voor transactiekosten.
Community-apps
Community-apps zijn naast het faciliteren van giften ook gericht om het communiceren met de gemeente via een app.
Voorbeelden van community-apps zijn:
- Chrch
- Appostel App - SKG Collect
- Donkey Mobile
- Scipio-app van Hagru
Chrch
Chrch is een veilig en besloten sociaal platform. Het is speciaal gemaakt voor lokale christelijke gemeenschappen zoals wijkgemeenten, wijkkerken en parochies.
Hoe werkt het?
Leden leren elkaar beter kennen door het smoelenboek met persoonlijke profielen, inclusief foto’s en een korte introductie. Daarnaast zijn er kanalen om te communiceren met elkaar. Denk daarbij aan gebedspunten, familieberichten, reacties op de preek, geloofsvragen en het delen van inspirerende filmpjes, artikelen of links. Ook kan de app gekoppeld worden aan de website, Youtube of Kerkdienstgemist.Verder maakt Chrch het communiceren van activiteiten en roosters eenvoudig. In een persoonlijke agenda zie je wat voor taak je hebt op welk moment en krijg je desgewenst een reminder.
Doneren via deze app
Je kunt via deze app bijdragen aan de wekelijkse collecte. Het werkt met een tegoed dat via iDeal kan worden opgewaardeerd. Op deze manier hoeven niet steeds transactiekosten te worden betaald en bovendien is het tegoed handig voor de belastingaftrek.
Kosten
Per transactie voor de gebruiker (=opwaarderen tegoed): € 0,35. Dit bedrage wordt bij het opgewaardeerde gedrag geteld en gaat 100% naar Mollie, de payment provider. Voor de kerk is er een richtlijn van 1 euro per gebruiker.
Voordelen
Een voordeel van deze app is dat deze wordt aangepast aan de behoeften van de deelnemende kerk. Bovendien is de app zeer goedkoop. Alle ontwikkelvragen over deze app kun je aan de appbouwer stellen. De app wordt voortdurend verder ontwikkeld.
Nadelen
Het voordeel van de korte communicatielijnen kan tegelijkertijd ook een nadeel zijn. Doordat de app afhankelijk is van één persoon is het project ook kwetsbaar. Qua vormgeving is dit ook niet de mooiste app.
Appostel App - SKG Connect
De Appostel App is de opvolger van de kerkgeld-app. Met deze app kunnen gemeenteleden kerkelijke geldzaken op een plek beheren en gemeenteberichten volgen.
Aan de hand van een inventarisatieformulier kan SKG - bij de start - de webwinkel en app kosteloos op maat inrichten. Via de webwinkel kunnen gemeenteleden onder andere collectebonnen bestellen. Bij ondertekening van de SKG-Collect-overeenkomst, moet de gemeente wel een rekening-courant bij SKG hebben. De kwartaalkosten van de app worden van deze rekening afgeboekt. De geldstromen van de webwinkel kunnen indien gewenst op een andere rekening-courant worden gestort.
Kosten
De abonnementskosten voor Appostel met eigen webwinkel bedragen € 50,00 per kwartaal. Voor nieuwe abonnees geldt zijn de eerste vier kwartalen gratis (inclusief het lopende kwartaal). De eerste 2.500 iDEAL-transacties per kalenderjaar zijn gratis; daarna kost het € 0,36 per mutatie.
Ook kan het Tegoed worden gebruikt: de digitale vorm van de collectebon. Het Tegoed is een goedkoop alternatief naast iDEAL voor met name de digitale collecte.
Voordelen
Het voordeel is dat deze app een rechtstreekse relatie naar SKG heeft. U kunt deze ook gebruiken voor de actie Kerkbalans en de verwerking daarvan. Ook is er een link naar digitale collectebonnen mogelijk.
Nadeel
Bij gebruik van de app ben je verplicht samen te werken met SKG.
Donkey Mobile
Donkey Mobile is een mobiel app-platform voor kerken. Zij stellen kerken in staat om te inspireren, communiceren, de gemeente te vormen, collecteren en andere tools aan te bieden via een app op smartphones van kerkgangers. Voor iedere kerk maken zij een aparte app aan, die gemeenten naar eigen wens kunnen inrichten. Denk daarbij aan bijbelstudiegroepen, goede doelen, Actie Kerkbalans, video’s en tijdlijn.
Hoe werkt het?
Met Donkey Mobile zet je de eigen app onder de naam van je kerk in de App Store. Kerkleden downloaden dus de app van de eigen gemeente. Naast alle hardcopy-uitingen kunnen zaken als het ‘smoelenboek’, collecten, agenda’s etc. opgenomen worden in de app.
Meer dan collecteren
In de kerk collecteren is volgens Donkey Mobile meer dan een kille transactie. Je geeft aan een doel. De kracht van deze app is dat deze in staat stelt om niet alleen te geven, maar ook daarover te communiceren. De plek die mensen gebruiken om iemand op te zoeken in de ledenlijst, gebruiken ze ook om berichten te plaatsen en te collecteren. Geen fragmentatie van allerlei verschillende tools die je nodig hebt in de kerk maar één plaats waar je het grootste gedeelte van de kerkzaken kunt regelen.
Kosten
De kosten liggen bij de gebruiker. Deze kan een saldo uploaden. Transactiekosten zijn € 0,24 per transactie (=opwaarderen tegoed). Bij geven vanuit het saldo zijn geen extra kosten. Door de transactiekosten bij de gebruiker te leggen merkt Donkey Mobile dat mensen meer gemotiveerd zijn om het saldo op te waarderen.
Daarnaast betalen gemeenten 300 euro opstartkosten en maandelijks tussen de 75-250 euro, afhankelijk van de grootte van de gemeente.
Voordelen
Gemeenten kunnen de app helemaal inrichten naar eigen wensen en behoeften. De app is voortdurend in ontwikkeling.
Nadelen
Door de kwaliteit van deze app zijn de kosten hoger dan bij andere aanbieders.
Scipio Kerk-app
De Scipio Kerk-app biedt een brede digitale oplossing voor je kerk. De Scippio Kerk-app is ontwikkeld door Hagru B.V. en is een digitaal platform waar je onder andere een digitale gemeentegids vindt, de collecte digitaal kan organiseren en kan communiceren met de gemeente. De app biedt één centrale plek waar je het kerkblad, evenementen, liturgie, agenda en inspirerende links kunt delen. Ook is het mogelijk om met een groep binnen de gemeente - bijvoorbeeld een kring of catechisatiegroep - in een afgeschermde omgeving te communiceren.
Hoe werkt het?
Op de website van Scipio kan een informatiepakket worden aangevraagd. Binnen enkele dagen kan met de gratis versie gestart worden. Als je alle mogelijkheden wilt proberen, kun je de plus-versie van de app 30 dagen op proef nemen.
Naast de Scipio-app is er ook Scipio online, een programma om de ledenadministratie te beheren. De Scipio-app is een besloten omgeving voor leden en daarmee is Scipio online vereist als bronbestand om aan te geven wie wel toegang heeft en wie niet. Sipio online kan gekoppeld worden aan LRP, het ledenregistratiesysteem van de Protestantse Kerk. De ledenlijst dan altijd up-to-date.
Kosten
Er zijn verschillende vormen van de app:
- Scipio App Start - Gratis (bedoeld om de app uit te proberen)
- Scipio App Plus - € 59,95 per maand
- Scipio App Premium - € 149,95 per maand
Het verschil tussen Plus en Premium is dat je de eigen app, voorzien van naam, logo en vermelding, in de App -stores krijgt.
- Scipio Online
Scipio online is beschikbaar vanaf 19,95 euro excl. BTW per maand, afhankelijk van de wensen van de gemeente.
Voordelen
Een groot voordeel is dat deze app te koppelen is aan LRP, zodat de ledenadministratie altijd up-to-date is. Bovendien is het bij de premium-versie mogelijk om een eigen versie van de app te krijgen die voor gemeenteleden vindbaar is in app-stores. Er wordt goede ondersteuning geboden en is er promotiemateriaal beschikbaar dat speciaal op je gemeente af te stemmen is.
Nadelen
Als je kiest voor de Scipio-app is het gebruik van Scipio Online min of meer verplicht.
QR-code aanmaken
Er zijn verschillende websites om een QR-code aan te maken:
Let hierbij op het volgende:
- Hoe lang is de code geldig?
- Is het scannen van de QR-code gratis?
- Heeft u - indien gewenst - toegang tot informatie over het gebruik van de QR-code zoals hoe vaak hij gescand wordt?
Vervolgens neem je de volgende stappen:
1. Maak een QR-code
Door op de knop 'gratis QR-code' te klikken, kom je op de pagina waar een QR-code gemaakt kan worden.
2. Kies welk type informatie er achter de QR-code zit
Dat kan een website zijn, maar ook contactgegevens zoals WhatsApp of een telefoonnummer. Je kunt hier linken naar de donatiepagina van de kerk of het rekeningnummer van de diaconie. In dit geval is het de donatielink van Kerk in Actie.
3. Bepaal de opmaak: kleur, rand en scherpte
Een optie is bijvoorbeeld om een logo in het midden van de QR-code neer te zetten.
4. Download de QR-code
Je kunt de QR-code het beste als .png of .jpg downloaden. Dan is het een afbeelding die je in documenten of presentaties kunt toevoegen. In de meeste computers verschijnt deze afbeelding in de map ´downloads´.
Hoe kun je een QR-code gebruiken?
De afbeelding van de QR-code kun je toevoegen aan de communicatiemiddelen van de gemeente, zoals een nieuwsbrief, mailing of presentatie die tijdens de dienst gebruikt wordt. De QR-code is zowel digitaal als geprint te gebruiken.
Waar moet je op letten?
Een QR-code is moeilijk in het donker te scannen. Bovendien is een goede internetverbinding een vereiste. Dus een lichte omgeving en een wifi- of 4/5G-verbinding zijn belangrijk. Daarnaast kan het zijn dat als de QR-code op een openbare plek hangt, fraudeurs er een andere code overheen plakken die naar een malafide website verwijst. Blijf hierop alert. Meestal hebben malafide links een vreemde naam, dus controleer altijd de link die je te zien krijgt.
Tikkie
Tikkie is een app waarmee betaalverzoeken gestuurd kunnen worden naar mensen, bijvoorbeeld via WhatsApp of e-mail. De ontvanger hoeft de app niet te hebben. De ontvanger krijgt een link en kan via iDEAL betalen. Om met iDEAL te betalen moet je wel kunnen internetbankieren op computer of telefoon.
Hoe maakt u een tikkie aan?
Voor particulieren is het gratis om een tikkie te sturen maar voor instanties met een ANBI-status zijn er kosten aan verbonden. Neem de volgende acties om tikkies te kunnen sturen:
- Open een bankrekening bij ABN-AMRO (Je mag wel een bankrekening van de eigen bank koppelen aan een Tikkie-account).
- Sluit een Tikkie Zakelijk contract af
- Activeer het Tikkie-account door het invullen van een onboarding formulier;
- Lever je logo aan en Tikkie Zakelijk koppelt deze aan uw account;
- Zodra het account live staat, stuurt Tikkie de inloggegevens. Daarmee kun je inloggen in het zakelijke gedeelte van de Tikkie-app en in de Tikkie-portal.
Tarieven Tikkie Zakelijk
Voor het gebruik van Tikkie hanteert ABN-AMRO een abonnementstarief van € 5,00 per maand exclusief BTW. Hierin zit een bundel van 20 tikkies die je zonder extra kosten kunt inzetten. De bundel verloopt per maand. Daarbij rekent ABN-AMRO een staffeltarief dat start met € 0,25 per betaalde Tikkie, na de eerste 100 tikkies wordt dit € 0,20 en boven de 500 tikkies per maand wordt het tarief € 0,15 excl. BTW.
Daarnaast hanteert ABN AMRO voor het gebruik van de SMS-oplossing (geldt alleen via de portal) een tarief van € 0,10 per verstuurde SMS exclusief BTW.
Voor het gebruik van de portal en de API (waar je de tikkies kunt aanmaken) berekent ABN-AMRO geen extra kosten. Ook worden geen kosten in rekening gebracht voor een aansluittraject of het openen van een tweede account. Het enige dat in rekening wordt gebracht, zijn de betaalde tikkies. Hierin zitten ook de kosten voor iDEAL-processing. Overigens, het maakt niet uit hoeveel tikkie-links je via de portal aanmaakt en hoeveel je er via diverse (social media) kanalen deelt. Je betaalt pas als er daadwerkelijk iemand betaald heeft op je tikkie-link.
Je kunt kiezen voor een vast bedrag of mensen zelf het bedrag laten bepalen. Dan is de link klaar om te delen. Aan de omschrijving van de tikkie op de bankrekening kun je zien voor welke actie of doel het geld is bestemd.
Er zijn meerdere manieren om Tikkie in te zetten:
- Een tikkie-knop op je website installeren
- Via sociale media mensen vragen om te doneren door een link naar tikkie te plaatsen.
- Een QR-code aanmaken van het tikkie dat je via de communicatiemiddelen van je kerk kunt delen.
- Een tikkie delen via een gratis retour-SMS.
Wijs mensen er - om fraude te voorkomen - op dat er in de betaallink altijd ´tikkie.me´ staat. Dit geldt met name voor degene die de link ontvangen.