Doorgaan naar hoofdinhoud subline-curl

Online collecteren in de kerk: zo haalt u nog meer uit de collecte!

Vooral jonge(re) gemeenteleden hebben steeds minder vaak contant geld op zak. Daarnaast heeft de coronatijd het digitaal collecteren in de kerk versneld. Wat is voor uw kerk de beste manier om online te collecteren? En hoe kunt u online collecteren zo inzetten dat het uw inkomsten verhoogt?

Er zijn vier manieren om online te collecteren:

  • Via een app
    Collecteren via een app is eenvoudig en onderzoek wijst uit dat het meer oplevert dan de traditionele vorm van collecteren. Er zijn diverse aanbieders, bijvoorbeeld Donkey Mobile, Givt, Chrch en SKG Connect. 
  • Met QR-code
    Een QR-code, die u met een QR-codegenerator makkelijk zelf kunt maken en bij een project- of actiebeschrijving kunt plaatsen, is laagdrempelig en effectief. Een QR-code is eenvoudig te scannen met een mobiele telefoon, waarna de gebruiker een gift kan overmaken. Let op welk rekeningnummer u gebruikt: van uw eigen diaconie of van Kerk in Actie?
  • Via een bankrekeningnummer
    Een app en QR-code mogen het vermelden van een bankrekeningnummer nooit vervangen, omdat er altijd gemeenteleden zijn die geen gebruik maken van digitale middelen. Combineer altijd meerdere opties.
  • Via een Tikkie
    Voor een specifieke collecte kunt u een ‘tikkie’ aanmaken. Tikkie is een app van ABN AMRO waarmee je betaalverzoeken kunt sturen via WhatsApp. Je kunt een vast bedrag aangeven of mensen zelf laten bepalen hoeveel geld ze overmaken. Tikkie werkt het beste voor specifieke acties en minder voor wekelijkse collecten. Let op dat u de app Tikkie koppelt aan het juiste rekeningnummer.

Welke apps zijn er? 

Er zijn veel apps die kerken kunnen gebruiken om giften en collecten op te halen en te verwerken. Grofweg zijn er twee categorieën: apps die zich vooral richten op giften en daarnaast zijn er apps met een uitgebreider aanbod. Dat zijn de community-apps. Naast de mogelijkheid om giften binnen te halen, kunt u ook agenda’s, smoelenboeken, preken en blogs delen. 

Collecte-apps 


Givt-app

Deze app is het meest simpel in gebruik en heeft slechts één doel: geld doneren via de smartphone. In eerste instantie is deze app ontwikkeld voor geven tijdens de collecte in de kerk, nu is deze app ook te gebruiken voor geven tijdens online diensten en geven aan goede doelen.

Hoe werkt het? 

  • De installatie
    Om gebruik te kunnen maken van de Givt-app, moeten er tijdens fysieke diensten zenders in de collectezak worden geplaatst. Deze zenders krijgt de kerk in bruikleen en zijn ongeveer zo groot als een kiezelsteen. Ze kunnen makkelijk worden bevestigd en gaan jarenlang mee.
  • Gemeenteleden
    Gemeenteleden installeren de app op de telefoon en kunnen vervolgens tijdens collectes in de kerk, tijdens online diensten en aan goede doelen geven. Het gemeentelid selecteert in de app een bedrag en haalt de telefoon langs de collectezak of kiest een van de andere manieren om te geven (uit de lijst, via de QR-code of geven op locatie). Geven kan zowel in de kerk en ook vanuit huis als de dienst online wordt bekeken.

Kerkrentmeester en diaken
Voor kerkrentmeesters of diakenen is er een Givt-dashboard waarin het geld dat tijdens de collecte gegeven wordt, gevolgd kan worden. Givt werkt samen met SlimPay. Zij zijn gespecialiseerd in het verwerken van machtigingen en automatische incasso’s voor digitale platforms, tegen de laagste kosten en met hoge snelheid.

Voordelen
Givt sluit aan bij de traditionele manier van collecteren via de collectezak. Daardoor is het gebruiksvriendelijk en zijn de veranderingen voor gemeenteleden minimaal. Daarnaast is de anonimiteit van de gever gewaarborgd. Ook kan Givt zonder internetverbinding gebruikt worden. Bovendien is het aftrekken van giften via deze app heel eenvoudig. De kosten zijn gekoppeld aan het gebruik en dus ook aan de extra inkomsten die je krijgt doordat mensen niet langer alleen kunnen geven met contant geld. Het contract is gebaseerd op vertrouwen en kan op elk willekeurig moment kosteloos worden opgezegd door het teruggeven van de zenders/beacons.

Nadelen
Givt richt zich alleen op het oplossen van ‘geven zonder contant geld’ en heeft geen ambities om een communicatieplatform van de kerk te zijn. Daarnaast kunnen kosten oplopen als er meer geld binnenkomt.

Kosten
Gemeenten betalen eenmalig 75 euro opstartkosten. Terugkerende abonnementskosten zijn er niet. Per donatie gaat 4,5 % naar Givt (voor verdere ontwikkeling van de app) en € 0,06 per donatie gaat naar SlimPay voor transactiekosten.

Community-apps 

Community-apps zijn naast het faciliteren van giften ook gericht om het communiceren met de gemeente via een app. 

Voorbeelden van community-apps zijn:

  • Chrch
  • Appostel App - SKG Collect
  • Donkey Mobile 
  • Scipio-app van Hagru

Chrch 

Chrch is een veilig en besloten sociaal platform. Het is speciaal gemaakt voor lokale christelijke gemeenschappen zoals wijkgemeenten, wijkkerken en parochies. De ontwikkeling van Chrch is in de Noorderkerk begonnen. Peter Arends, die de app heeft ontwikkeld, is behalve een ICT-professional een betrokken kerklid van de Noorderkerk. Zijn droom is dat zoveel mogelijk kerken er gebruik van gaan maken. Inmiddels zijn er 70 kerken die met de app werken. Als tarief hanteert Chrch het principe ‘geef wat je er over hebt’ waarbij de richtlijn  € 1 per lid is dat de app gaat gebruiken.

Hoe werkt het? 
Leden leren elkaar beter kennen door het smoelenboek met persoonlijke profielen, inclusief foto’s en een korte introductie. Daarnaast zijn er kanalen om te communiceren met elkaar. Denk daarbij aan gebedspunten, familieberichten, reacties op de preek, geloofsvragen en het delen van inspirerende filmpjes, artikelen of links. Ook kan de app gekoppeld worden aan de website, Youtube of Kerkdienstgemist.Verder maakt Chrch het communiceren van activiteiten en roosters eenvoudig. In een persoonlijke agenda zie je wat voor taak je hebt op welk moment en krijg je desgewenst een reminder.

Doneren via deze app
U kunt via deze app bijdragen aan de wekelijkse collecte. Het werkt met een tegoed dat via iDeal kan worden opgewaardeerd. Op deze manier hoeven niet steeds transactiekosten te worden betaald en bovendien is het tegoed handig voor de belastingaftrek.

Kosten
Per transactie voor de gebruiker  (=opwaarderen tegoed): € 0,35. Dit bedrage wordt bij het opgewaardeerde gedrag geteld en gaat 100% naar Mollie, de payment provider. Voor de kerk is er een richtlijn van 1 euro per gebruiker.

Voordelen
Een voordeel van deze app is dat deze wordt aangepast aan de behoeften van de deelnemende kerk. Bovendien is - dankzij de missionaire houding van de ontwerper - de app zeer goedkoop. Alle ontwikkelvragen over deze app kun je aan appbouwer stellen. Daardoor is de app voortdurend in ontwikkeling. 

Nadelen
Het voordeel van de korte communicatielijnen kan tegelijkertijd ook een nadeel zijn. Doordat de app afhankelijk is van één persoon is het project ook kwetsbaar. Qua vormgeving is dit ook niet de mooiste app. 

Appostel App - SKG Connect 

De Appostel App is de opvolger van de kerkgeld-app. Met de Appostel App kunnen gemeenteleden kerkelijke geldzaken op één plek beheren en nieuwsberichten van de gemeente in de app volgen. 

Aan de hand van een inventarisatieformulier kan SKG - bij de start - de webwinkel en app kosteloos voor u op maat inrichten. Via de webwinkel kunnen gemeenteleden onder andere collectebonnen bestellen. Bij ondertekening van de SKG-Collect-overeenkomst, moet de gemeente wel een rekening-courant bij SKG hebben. De kwartaalkosten van de app worden van deze rekening afgeboekt. De geldstromen van de webwinkel kunnen indien gewenst op een andere rekening-courant worden gestort.

Kosten
De abonnementskosten voor Appostel met eigen webwinkel bedragen € 50,00 per kwartaal. Voor nieuwe abonnees geldt zijn de eerste vier kwartalen gratis (inclusief het lopende kwartaal). De eerste 2.500 iDEAL-transacties per kalenderjaar zijn gratis; daarna kost het € 0,36 per mutatie.

Ook kan het Tegoed worden gebruikt ; dit is de digitale vorm van de collectebon. Het Tegoed is een goedkoop alternatief naast iDEAL voor met name de digitale collecte.

Voordelen 
Het voordeel is dat deze app een rechtstreekse relatie naar SKG heeft. U kunt deze ook gebruiken voor de actie Kerkbalans en de verwerking daarvan. Ook is er een link naar digitale collectebonnen mogelijk. 

Nadeel

Bij gebruik van de app bent u verplicht samen te werken met SKG.

Donkey Mobile

Donkey Mobile is een mobiel app-platform voor kerken. Zij stellen kerken in staat om te inspireren, communiceren, de gemeente te vormen, collecteren en andere tools aan te bieden via een app op smartphones van kerkgangers. Voor iedere kerk maken zij een aparte app aan, die gemeenten naar eigen wens kunnen inrichten. Denk daarbij aan bijbelstudiegroepen, goede doelen, Acite Kerkbalans, video’s en tijdlijn.

Hoe werkt het?
Met Donkey Mobile zet u uw eigen app onder de naam van uw kerk in de App Store. Kerkleden downloaden dus niet de Donkey Mobile app, maar die van uw eigen gemeente. Zo krijgt u de hoogste kwaliteit, zowel voor iOS- als Android-gebruikers. Naast alle hardcopy uitingen kunt u zaken als het ‘smoelenboek’, collecten, agenda’s etc. opnemen in de app. 

Meer dan collecteren
In de kerk collecteren is volgens Donkey Mobile meer dan een kille transactie. Je geeft aan een doel. De kracht van deze app is dat het u in staat stelt om niet alleen te geven, maar daar ook over te communiceren. Een app die verschillende functies samenbalt om één groot loyaliteitskanaal te creëren. De plek die mensen gebruiken om iemand op te zoeken in de ledenlijst, gebruiken ze ook om berichten te plaatsen en te collecteren. Geen fragmentatie van allerlei verschillende tools die je nodig hebt in de kerk maar één plaats waar u het grootste gedeelte van uw kerkzaken kunt regelen. 

Kosten
De kosten liggen bij de gebruiker. Deze kan een saldo uploaden. Transactiekosten zijn € 0,24 per transactie (=opwaarderen tegoed). Bij geven vanuit het saldo zijn geen extra kosten. Door de transactiekosten bij de gebruiker te leggen merkt Donkey Mobile dat mensen meer gemotiveerd zijn om het saldo op te waarderen.

Daarnaast betalen gemeenten 300 euro opstartkosten en maandelijks tussen de 75-250 euro, afhankelijk van de grootte van de gemeente.

Voordelen
U kunt de app helemaal inrichten naar wensen en behoeften van uw eigen gemeente. De app is voortdurend in ontwikkeling. 

Nadelen 
Door de kwaliteit van deze app zijn de kosten hoger dan bij andere aanbieders.

Scipio app

De Scipio Kerk-App biedt een brede digitale oplossing voor uw kerk. De Scippio kerk App is ontwikkelt door Hagru B.V. en is een digitaal platform waar u onder andere een digitale gemeentegids vindt, de collecte digitaal kan organiseren en kan communiceren met de gemeente. De app biedt één centrale plek waar u uw kerkblad, evenementen, liturgie, agenda en inspirerende links kunt delen. Ook is het mogelijk om met een groep binnen de gemeente - bijvoorbeeld een kring of catechisatiegroep - in een afgeschermde omgeving apart te communiceren.

Hoe werkt het? 
U kunt op de website van de Scipio app een informatiepakket aanvragen. Binnen enkele dagen kan met de gratis versie gestart worden. Als u alle mogelijkheden wilt proberen kunt u 30 dagen de plus-versie van de app op proef nemen.

Naast de Scipio app is er ook Scipio online, een programma om uw ledenadministratie te beheren. De Scipio App is een besloten omgeving voor leden en daarmee is Scipio online vereist als bronbestand om aan te geven wie wel toegang heeft en wie niet. Sipio online kan gekoppeld worden aan het LRP, het ledenregistratiesysteem van de Protestantse Kerk. Hierdoor is uw ledenlijst altijd up-to-date. 

Kosten 
Er zijn verschillende vormen van de app:

  • Scipio App Start - Gratis (bedoeld om de app uit te proberen)
  • Scipio App Plus -  € 59,95 per maand
  • Scipio App Premium - € 149,95 per maand

    Het verschil tussen Plus en Premium is dat u een eigen app voorzien van naam, logo en vermelding in de App stores krijgt. 
  • Scipio Online
    Scipio online is beschikbaar vanaf 19,95 euro excl. BTW per maand, afhankelijk van de wensen van uw gemeente. 

Voordelen
Een groot voordeel is dat deze app te koppelen is aan LRP, zodat de ledenadministratie altijd up-to-date is. Bovendien is het mogelijk bij de premium-versie om een eigen versie van de app te krijgen die voor gemeenteleden vindbaar is in app-stores. Ook wordt er goede ondersteuning geboden en is er promotiemateriaal beschikbaar dat speciaal op uw gemeente af te stemmen is. 

Nadelen
Als u de Scipio App neemt zit u per definitie vast aan Scipio Online. Dat kan een nadeel zijn. 

QR-code aanmaken 


Een QR-code is een soort streepjescode. Het verschil is dat een QR-code niet uit streepjes bestaat, maar uit een verzameling blokjes met verschillende groottes. Alle QR-codes zijn uniek. Met uw telefoon kunt u via een app of uw camera een QR-code scannen, waarna wordt doorverwezen naar een link. Dat kan een website zijn, maar ook een betaalverzoek of een donatiepagina. 

Hoe maak je een QR-Code?
Er zijn verschillende websites om een QR-code aan te maken: 

Let hierbij op het volgende:

  • Hoe lang is de code geldig? 
  • Is het scannen van de QR-code gratis?
  • Heeft u - indien gewenst - toegang tot informatie over het gebruik van de QR-code zoals hoe vaak hij gescand wordt? 

Vervolgens neemt u de volgende stappen om een QR-code te maken: 

1. Maak een QR code
Door op de knop gratis QR-code te klikken, komt u op de pagina waar u een QR-code aan kan maken.
2. Kies welk type informatie er achter de QR-code zit
Dat kan een een website zijn, maar ook contactgegevens zoals WhatsApp of telefoonnummer. U kunt hier dus linken naar de donatiepagina van de kerk of het rekeningnummer van de diaconie. In dit geval is het de donatielink van Kerk in Actie.

De webpagina waar we naar verwijzen. 

De link is toegevoegd.

3. Bepaal de opmaak: kleur, rand en scherpte
Op deze afbeelding is de kwaliteit van de QR code hoog, de kleur is zwart en er is geen rand. Een optie is om een logo in het midden van de QR-code neer te zetten.

In het midden van deze QR-code is het logo van Kerk in Actie toegevoegd. 

4. Download de QR-code
U kunt deze het beste als .PNG downloaden. Dan is het een afbeelding die u in documenten of presentaties kunt toevoegen. Bij de meeste computers verschijnt deze afbeelding in de map ´downloads´. 

Hoe kunt u een QR-code gebruiken? 
De afbeelding van de QR-code die nu op de computer staat kunt u toevoegen aan de communicatiemiddelen van uw gemeente. Dat kan een nieuwsbrief zijn, een mailing of de presentatie die tijdens de dienst gebruikt wordt. De QR-code is zowel digitaal als geprint te gebruiken. 

Waar moet u op letten?
Een QR-code is moeilijk in het donker te scannen. Bovendien is een goede internetverbinding een vereiste. Dus een lichte omgeving en een wifi- of 4G-verbinding zijn belangrijk. Daarnaast kan het zijn dat als de QR-code op een openbare plek hangt, fraudeurs er een andere code overheen plakken die naar een malafide website verwijst. Wees alert en waarschuw mensen daarvoor. Meestal hebben malafide links een vreemde naam, dus controleer altijd de link die u te zien krijgt.

Tikkie

Tikkie is een app waarmee betaalverzoeken gestuurd kunnen worden naar mensen, bijvoorbeeld via WhatsApp of e-mail. De ontvanger hoeft de app niet te hebben. De ontvanger krijgt een link en kan via iDEAL betalen. Om met iDEAL te betalen moet je wel via het internet kunnen bankieren op computer of telefoon. 

Hoe maakt u een tikkie aan? 
Voor particulieren is het gratis om een tikkie te sturen maar voor instanties met een ANBI-status zijn er kosten aan verbonden. Neem de volgende acties om tikkies te kunnen sturen: 

  1. Open een bankrekening bij ABN AMRO (U mag wel een bankrekening bij uw huisbank koppelen aan een Tikkie-account).
  2. Sluit een Tikkie Zakelijk contract af
  3. Activeer uw Tikkie-account door het invullen van een on-boarding formulier;
  4. Lever uw logo aan en Tikkie Zakelijk koppelt deze aan uw account;
  5. Zodra het account live staat, stuurt Tikkie de inloggegevens. Daarmee kunt u inloggen in het zakelijke gedeelte van de Tikkie-app en in de Tikkie-portal.

Tarieven Tikkie Zakelijk
Voor het gebruik van Tikkie hanteert ABN AMRO een abonnementstarief van € 5,00 per maand exclusief BTW. Hierin zit een bundel van 20 tikkies die u zonder extra kosten kunt inzetten. De bundel verloopt per maand. Daarbij rekent ABN AMRO een staffeltarief dat start met € 0,25 per betaalde Tikkie, na de eerste 100 tikkies wordt dit € 0,20 en boven de 500 tikkies per maand wordt het tarief € 0,15 excl. BTW.

Daarnaast hanteert ABN AMRO voor het gebruik van de sms oplossing (geldt alleen via de portal) een tarief van € 0,10 per verstuurde SMS excl BTW.

Voor het gebruik van de portal en de API (waar u de tikkies kunt aanmaken) berekent ABN AMRO geen extra kosten. Ook worden geen kosten in rekening gebracht voor een aansluittraject of het openen van een tweede account. Het enige dat in rekening wordt gebracht, zijn de betaalde tikkies. Hierin zitten ook de kosten voor iDEAL-processing. Overigens, het maakt niet uit hoeveel tikkie-links u via de portal aanmaakt en hoeveel u er via diverse (social media) kanalen deelt. U betaalt pas als er daadwerkelijk iemand betaald heeft op uw tikkie-link. 

Als u een tikkie aanmaakt, kunt u kiezen voor een vast bedrag in te stellen of mensen zelf het bedrag laten bepalen. Dan is de link klaar om te delen. Aan de omschrijving van de tikkie op de bankrekening kunt u zien voor welke actie of doel het geld is bestemd. 

Er zijn meerdere manieren om Tikkie in te zetten:

  1. Een tikkie-knop op uw website installeren 
  2. Via sociale media mensen vragen om te doneren door een link naar tikkie te plaatsen. 
  3. Een QR-code aanmaken van het tikkie dat u via de communicatiemiddelen van uw kerk kunt delen. 
  4. U kunt een tikkie delen via een gratis retour-SMS.

Wijs mensen erop - om fraude te voorkomen -  dat er in de betaallink altijd ´tikkie.me´ staat. Dit geldt met name voor degene die de link ontvangen.