Antiwitwaswet belemmert werk Kerk in Actie

De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) heeft grote ongewenste bijeffecten. Dat is de boodschap van Jurjen de Groot, directeur van Kerk in Actie aan de demissionaire minister van Financiën Steven van Weyenberg. Maandagmiddag was Weyenberg op werkbezoek bij de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk in Nederland.

Hoogrisicolanden

De antiwitwaswet verplicht banken om transacties te onderzoeken met tientallen landen die op hoogrisicolijsten staan. Volgens De Groot is het erg positief dat er binnen verschillende sectoren afspraken zijn gemaakt om deze wet werkzaam te maken. Toch laten deze sectorstandaarden nog wel wat te wensen over. Jurjen de Groot: “Alhoewel de intentie van de antiwitwaswet goed is, pakt die helaas negatief uit voor Kerk in Actie”, zegt de Groot. “Kerk in Actie biedt hulp aan veel zogenaamde hoogrisicolanden, maar door de antiwitwaswet moeten we ontzettend veel moeite doen om geld overgemaakt te te krijgen.”

Nadelige gevolgen

Volgens De Groot heeft de antiwitwaswet als gevolg dat geld veel later overgemaakt kan worden en in sommige gevallen zijn er überhaupt geen transactie mogelijk: “De goeden lijden onder de kwaden. Deze wet maakt ons werk onnodig moeilijk, het doet geen recht aan donateurs, maar bovenal heeft de wet nadelige gevolgen voor slachtoffers van noodhulp die hierdoor niet of niet snel geholpen kunnen worden.”

Oplossingen

De Groot vindt dat erkende goededoelenorganisaties ontzien moeten worden: “Het huidige systeem is gebaseerd op wantrouwen, terwijl Kerk in Actie al dertig jaar een goede reputatie heeft op het bieden van noodhulp. Het is te bizar voor woorden en onterecht dat hier totaal geen rekening mee gehouden wordt.”

Op de foto: Sheanoten zijn een bron van inkomsten voor Ghanese vrouwen. Sinds de landbouworganisatie van de Ghanese kerk - met hulp van Kerk in Actie - vrouwen traint en begeleidt, zijn sheanoten een stuk winstgevender geworden.