Bekijk tv-uitzendingen over kinderarbeid in Kenia

12 juni is het de werelddag tegen kinderarbeid. Wereldwijd moeten 160 miljoen kinderen werken. EO Metterdaad laat op televisie zien hoe Calvince, Sharlet, Hussein, Duncan en Kathy moeten werken in Kenia. Een Keniaanse partnerorganisatie van Kerk in Actie zet zich in om deze kinderarbeid te stoppen en hen naar school te laten gaan. Bekijk de indrukwekkende uitzendingen en steun dit werk.

Bekijk de tv-uitzendingen live of kijk terug

De uitzendingen komen vanaf 15 juni iedere zaterdag op NPO2 van 17:45-17:55 uur op televisie bij EO Metterdaad en worden op de zondagen om 11:30 uur herhaald. Bekijk de uitzending over:

Schrijnende situatie van deze kinderen

In de uitzendingen zie je hoe Calvince sinds het overlijden van zijn vader in een goudmijn moet werken. Hoe Sharlet zeer regelmatig school moet verzuimen, omdat er niet genoeg geld is om te eten en ze haar moeder daarbij moet ondersteunen. Hoe Hussein (14) en Duncan (14) na het overlijden van hun vaders vrachtwagens moeten poetsen en daarbij met veel agressie te maken krijgen. Hoe Kathy als huishoudelijke hulp moest werken bij een familie die haar slecht behandelde. De problemen die deze kinderen al op jonge leeftijd ondervinden komen erg goed in beeld tijdens de uitzendingen.

Kinderen naar school en ouders begeleiden

Alle kinderen zijn zich zeer bewust van de pech die zij hebben bij de start van hun leven. Gelukkig is de situatie van deze kinderen opgemerkt door een Keniaanse partnerorganisatie van Kerk in Actie. Calvince kwam in beeld bij Naomi, die kinderen opspoort die noodgedwongen niet naar school kunnen. Ze legde contact met zijn moeder en wist haar te overtuigen dat Calvince beter af zou zijn op school. De organisatie volgt een tweesporenbeleid: aan de ene kant zorgen dat Calvin snel naar school kan. Tegelijkertijd leert moeder Maryam hoe ze zelf meer geld kan verdienen, zodat ze het schoolgeld op termijn kan overnemen.

Bewustwording en preventie

Kathy kwam in beeld bij sociaal werker Michael. Zij kreeg de kans om haar nare werkervaringen om te zetten in dramavoorstellingen, zodat ze andere kinderen kan waarschuwen. Haar moeder kon meedoen aan een geitenproject en raakte overtuigd dat Kathy met onderwijs op de lange termijn beter af is.

Steun dit werk via EO Metterdaad of via Kerk in Actie, zodat meer kinderen in Kenia kunnen stoppen met werken en naar school kunnen om te bouwen aan een betere toekomst.

Ja, ik help mee om kinderarbeid in Kenia te stoppen