Doorgaan naar hoofdinhoud subline-curl

Van 2.000 naar 44.000 euro: zo haalde deze diaconie 22x hun inzet op met één talentenveiling

Met één actie 44.000 euro ophalen. Het lukte de Gereformeerde Kerk Zwartsluis met een talentenveiling. De opbrengst is voor Oekraïne.

Het was vlak na corona, vertelt Jan Timmerman, diaconaal medewerker van de Gereformeerde Kerk Zwartsluis. “We wilden in actie komen voor Oekraïne. En we wilden de gemeente weer in beweging krijgen.” Met een talentenactie, gevonden op de website van Kerk in Actie, moesten deze twee doelstellingen worden behaald. “We hebben duizend uitnodigingen gemaakt, iedereen boven de 4 jaar kreeg er een. Op elke uitnodiging zat een muntstuk van 2 euro: het talent. Als diaconie hebben we dus 2.000 euro in deze actie geïnvesteerd.”  

Enthousiasme 

Op de uitnodiging en in het kerkblad werd de actie goed uitgelegd. En tijdens de aftrap tijdens een zondagse kerkdienst vertelde Jan Timmerman nog een keer wat de bedoeling was: hoe je je talent zou kunnen verdubbelen, vervijfvoudigen of nog groter maken. Vervolgens kregen de gemeenteleden 3 weken de tijd om aan de slag te gaan. Dat werd massaal en met groot enthousiasme gedaan. “Er werden taarten en pannenkoeken gebakken, je kon een dronefoto van je huis laten maken, kinderen maakten kettinkjes”, somt Timmerman op. Tijdens het slotweekend werd op vrijdagavond een veilig met 75 kavels georganiseerd, die 19.000 euro opbracht. Er was voor elke beurs wat: van een midweek in een vakantiehuis tot een bloemstuk. Een appeltaart, gebakken door de dominee, ging voor 70 euro weg. Op zaterdag was er een markt waar mensen zelfgemaakt eten verkochten, er was een zalmrokerij, kinderen konden zich laten schminken en nog veel meer. 

Blijvende verbinding 

“De actie heeft alle verwachtingen overtroffen”, blikt Timmerman terug. “Niet alleen financieel, ook de doelstelling om het gemeenteleven na de coronaperiode een nieuwe impuls te geven is ruimschoots gehaald. Ik durf zelfs te stellen dat de gemeente er op dit moment anders had uitgezien als we deze actie niet hadden georganiseerd. Het heeft echt voor blijvende verbinding gezorgd en dat is belangrijk in een kerkelijke gemeente. Het zorgt ervoor dat, als je het soms niet met elkaar eens bent, het over de inhoud gaat, niet over personen. Als je met elkaar in verbinding staat, is het makkelijker om in gesprek te gaan. We zijn inmiddels twee jaar verder, maar ik hoor nog regelmatig: ‘Wat een prachtige actie was dat!’” 

 Timmerman heeft een paar handige tips voor wie ook zo’n talentenactie wil organiseren: “Zorg voor een enthousiaste werkgroep van 4 à 5 personen en maak elk lid verantwoordelijk voor een bepaald onderdeel van de actie, bijvoorbeeld de veiling of de markt. Benoem een concreet doel. Maak de actieperiode niet te lang, max. 3 tot 4 weken, en zorg voor een duidelijk start- en eindpunt. Draag ideeën aan voor hoe je talent kunt vermenigvuldigen.” 

Ook een talentenactie organiseren?
Bekijk het idee in de ideeënbank.

Was deze informatie zinvol?
We hebben uw feedback ontvangen, dankuwel!

Om deze pagina verder te verbeteren zijn wij benieuwd waarom u deze pagina wel of niet zinvol vond. U kunt ons helpen door de onderstaande vragen in te vullen.

Mogen we je contactgegevens voor eventuele verdere vragen? (niet verplicht)