Kerk in Actie met Giro555 in actie voor slachtoffers Midden-Oosten

Giro555 start een nationale actie om geld op te halen voor alle slachtoffers van het escalerende geweld in het Midden-Oosten. Kerk in Actie is een van de deelnemende hulporganisaties, en biedt hulp in Libanon, Israël, Gaza en op de Westelijke Jordaanoever.

Honderdduizenden mensen in Libanon, Gaza, de Westelijke Jordaanoever, Israël en Syrië hebben dringend humanitaire hulp nodig. Via spotjes op de publieke en commerciële radio- en televisiezenders roept Giro555 Nederlanders op om te doneren voor iedereen in het Midden-Oosten die afhankelijk is geworden van noodhulp. Op woensdag 16 oktober komt er een Nationale Actiedag vanuit Beeld & Geluid in Hilversum.

Hulp aan naasten in nood

Kerk in Actie biedt al sinds in oktober 2023 de oorlog tussen Hamas en Israël uitbrak hulp aan slachtoffers van het geweld. “We werken al tientallen jaren in deze regio”, zegt Pepijn Trapman, manager Kerk in Actie. “Met onze lokale partnerorganisaties en via het internationale netwerk van kerken zijn we diep geworteld in de samenlevingen in het Midden-Oosten”, aldus Trapman. “ACT Alliance, het internationale netwerk van kerken en christelijke organisaties, geeft ons de mogelijkheid om snel uit te breiden en op te schalen in noodsituaties.” Kerk in Actie biedt noodhulp aan iedereen, ongeacht geloof of afkomst. “We willen er zijn voor onze naasten in nood, waar ook ter wereld, niemand uitgezonderd.”

Uitbreiding geweld

Sinds afgelopen weken breidt de humanitaire crisis zich uit naar verschillende landen in het Midden-Oosten. Bijna 2 miljoen mensen zijn op de vlucht in Gaza. Ook in Libanon zijn honderdduizenden mensen op de vlucht, onder wie ook een grote groep Palestijnen en Syriërs, die al langere tijd onderdak vonden in Libanon, maar nu opnieuw moeten vluchten. Velen gaan nu (terug) naar buurland Syrië, ondanks dat het daar ook niet veilig is. In Israël zijn inmiddels tussen de 60.000 en 80.000 mensen ontheemd. Ook op de Westelijke Jordaanoever hebben 800.000 mensen humanitaire hulp nodig.

De hulporganisaties achter Giro555 bieden al ruim een jaar hulp in Gaza en Israël. Door de dichte grensovergangen en onveilige werkomstandigheden voor hulpverleners is op grote schaal hulpverlenen in Gaza nog steeds buitengewoon moeilijk. Toch slagen de organisaties achter Giro555, waaronder Kerk in Actie, erin om mensen te bereiken met de nodige hulp, onder andere door te zorgen dat magazijnen met hulpgoederen op strategische plekken zijn geplaatst en er nieuwe distributieroutes worden benut. Daarnaast biedt Kerk in Actie ook rechtstreekse financiële hulp.

Meer hulp bieden

Kerk in Actie biedt, net als de andere hulporganisaties achter Giro555, hulp aan iedereen die dat nodig heeft door het conflict, ongeacht waar mensen vandaan komen, wat hun achtergrond of politieke voorkeur is. Met de opbrengsten van de Nationale Actie kunnen we meer hulp bieden, zoals schoon drinkwater, wc’s, medische zorg, medicijnen, toiletspullen, hulp bij traumaverwerking en tijdelijk onderdak voor mensen op de vlucht. Ook bieden we extra bescherming voor kinderen en mensen in kwetsbare posities op de vlucht.

Doneren

Doneren kan via giro555.nl, via IBAN NL08INGB0000000555 onder vermelding van ‘Midden-Oosten’ of online via de onderstaande button.

Geef nu