Met zusters werken aan gezond eten

in Rwanda

In het kleine dichtbevolkte Rwanda leeft zeventig procent van de inwoners van de landbouw. De grond is vruchtbaar, maar omdat er te weinig grond beschikbaar is voor alle inwoners, leeft veertig procent onder de armoedegrens. Al veertig jaar leren Rwandese diaconessen arme gezinnen hoe ze zo efficiënt mogelijk voedsel kunnen verbouwen en hoe ze samen kunnen sparen en investeren.

Training om ondervoeding te stoppen

Met steun vanuit Nederland en in samenwerking met de Rwandese overheid ondersteunen de zusters nu gezinnen waar kinderen ondervoed zijn in een gebied waar recent veel theeplantages zijn gekomen. Eén van de trainers vertelt: “We leren de moeders over voeding, hoe ze ziektes kunnen voorkomen, wat een gezonde maaltijd is en hoe ze kleine projecten kunnen opzetten om zich te ontwikkelen. We zetten ook zelfhulpgroepen op, zodat ze leren sparen en krediet kunnen krijgen via hun groep. Dat moet ervoor zorgen dat de ondervoeding stopt.”

Drie jaar begeleiding

Veel gezinnen verbouwen maar enkele gewassen op hun kleine perceel. Nauwelijks genoeg om hun eigen gezin te voeden. Clemence verbouwt bonen, zoete aardappel en taro's (een wortelknol). De zusters leren moeders als Clemence ook andere gewassen verbouwen, zoals tomaten, aubergines, champignons, uien, bananen en ananas. Sommigen kunnen ook dieren houden, zoals kippen, konijnen, geiten, bijen of misschien een koe of een varken. Na een basistraining worden de moeders drie jaar lang begeleid in hun eigen dorp. Met als uiteindelijk doel: moeders kunnen hun gezinnen beter voeden en verdienen voldoende geld om hun kinderen naar school te laten gaan.

Steun dit werk

Steun dit werk via het programma Zending met een bijdrage op rekening NL89 ABNA 0457 457 457 t.n.v. Kerk in Actie te Utrecht, o.v.v. zusters Rwanda (Z009060) of doneer online. Hartelijk dank!

Geef voor dit zendingswerk

Steun dit werk als kerk via actieland Rwanda.

Meer weten? Blijf op de hoogte via de nieuwsbrief.