Myanmar ingeklemd tussen twee monsters; oproep tot gebed

Op 1 februari 2021 vond in Myanmar (voorheen Birma) een staatsgreep plaats. Sindsdien is de situatie er uitzonderlijk gespannen. Het geweld neemt toe, met veel doden tot gevolg, waaronder kinderen. Zung Bawm, predikant in Myanmar en in 2019 op bezoek in Nederland als spreker op de Landelijke Diaconale Dag, vertelt hoe zijn land ingeklemd zit tussen twee monsters. “Voor de coup vreesden we corona. Na de coup waren we in één klap banger voor het leger dan voor de pandemie.” Kerk in Actie maakt zich grote zorgen, roept op tot gebed en biedt ter plaatse, samen met partnerkerken, onder moeilijke omstandigheden hulp.

In een recent artikel in De Nieuwe Koers vertelt predikant  Zung Bawm wat de coup betekent voor christenen in Myanmar. “Christenen en andere minderheden hebben altijd discriminatie ondervonden van de regering. Sinds 2000 hadden we iets meer rechten, en dat wordt nu weer wat teruggedrongen. Maar niet alleen christenen, álle burgers worden geraakt. In elk aspect van ons leven. Hoe ziet de toekomst eruit? Geen idee. Overal wordt de krijgswet ingevoerd. Privacy is verdwenen, militairen checken onze telefoons. Onze waardigheid en respect worden ons afgenomen. Prijzen gaan omhoog, banken en winkels worden gesloten. Sociale media worden weer afgesloten, qua media gaan we terug naar de middeleeuwen. Morgen of volgende week is er kans dat wij elkaar niet meer kunnen spreken. Daarom gaan we de straat op, ook al is demonstreren heel onveilig en neemt het geweld tegen vreedzame demonstranten elke dag toe.” Lees hier het hele interview met Zung Bawm.

Protesten

Naast protesten op straat worden ook via social media protesten georganiseerd, bijvoorbeeld met een oproep om een kaars aan te steken of herrie te maken. Ook zijn er stakingen. Zo legde het medisch personeel in 40 ziekenhuis het werk stil uit protest tegen de coup.

Hulp

Samen met lokale partners biedt Kerk in Actie hulp aan de zwaar getroffen bevolking. Zo steunt Kerk in Actie de Mae Tao Clinic (MTC), een gezondheidscentrum in Thailand, net over de grens met Myanmar. Deze kliniek biedt jaarlijks gezondheidszorg aan 150.000 vluchtelingen en migranten uit Myanmar, die geen gebruik kunnen maken van de reguliere gezondheidszorg, omdat ze niet erkend worden door de Thaise autoriteiten. Door de coup neemt het aantal mensen dat vanuit Myanmar naar de grensstreek vlucht, toe. De Mae Tao Clinic en Kerk in Actie steunen vluchtelingen met een geldelijke bijdrage, omdat het vrijwel onmogelijk is geld op te nemen bij een bank. Met deze bijdrage kunnen vluchtelingen in hun dagelijks levensonderhoud voorzien. Daarnaast biedt MTC ook reguliere gezondheidszorg aan mensen die niet terecht kunnen in andere ziekenhuizen, omdat medisch personeel het werk heeft neergelegd als protest tegen de staatsgreep. De gezondheidszorg staat, ook door corona, momenteel erg onder druk.

Moeilijke omstandigheden

Voor medewerkers van partnerorganisatie Precious Stone, een vrouwen- en jongerenorganisatie in de hoofdstad Yangon (Rangoon) is het te onveilig geworden om naar hun werk te gaan. Zij proberen vanuit huis, via telefoon en social media, contact te onderhouden met de vrouwen en jongeren waar ze mee werken. Sinds begin april is dat echter bijna onmogelijk geworden, omdat de internetverbindingen plat liggen. Precious Stone meldt dat de situatie voor de bevolking met de dag ernstiger wordt: veel mensen kunnen niet naar hun werk en verliezen daardoor hun inkomsten. Het geweld en de onveiligheid lijden tot grote zorgen en stress. Precious Stone blijft proberen de jongeren en vrouwen uit haar netwerk een hart onder de riem te steken. Daarnaast pleit de organisatie er, samen met andere maatschappelijk organisaties, voor om de uitslag van de verkiezingen van 8 november 2020, te erkennen.

Bid mee

Bidt u mee voor de bevolking van Myanmar en voor onze partnerorganisaties die onder zware omstandigheden hulp bieden?

Heer onze God,

Dagelijks zijn we getuige van het onrecht dat plaatsvindt in Myanmar.
Onschuldige mannen, vrouwen en kinderen die neergeschoten worden;
Onderdrukking en geweld

Wij bidden voor Myanmar
Geef moed voor hen die opstaan voor vrijheid en democratie
Ontferm u over hen die hun leven op het spel zetten
Geef kracht aan hen die angstig zijn

Wees de stem van hen die niet meer kunnen spreken
Troost de rouwenden

Wij bidden om nieuwe hoop voor Myanmar
waar nu de wanhoop overheerst
Dat er vrede mag zijn
Daarom bidden wij
in Jezus’ naam

Tekst gebed: Adriana de Fijter, medewerker buitenland Kerk in Actie
Foto: Gayatri Malhotra on Unsplash

Als gevolg van de langdurige conflicten in Myanmar (voorheen Birma) zijn veel Birmezen , met name etnische minderheden, de grens met Thailand over gevlucht. Kerk in Actie steunt bij de organisatie Mae Tao Clinic (MTC) het werk wat zich vooral richt op de opvang en scholing van kinderen in het grensgebied van Myanmar en Thailand.

Blijf op de hoogte van Opvang en onderwijs voor jonge vluchtelingen in Myanmar