‘We leren Joodse en Palestijnse jongeren dat het anders kan in ons land’
Joodse en Palestijnse jongeren in Israël groeien op in een tijd waarin hun bevolkingsgroepen voortdurend in conflict zijn. Via groepssessies op middelbare scholen en universiteiten zorgt Kerk in Actie-partner Sadaka-Reut voor meer onderling begrip. Directeur Dina Gardashkin: “We leren hun dat het anders kan.”
Als je elkaar zelden of nooit ontmoet, weet je niets over elkaars perspectieven en identiteit. Wantrouwen, angst en haat liggen dan op de loer. Zo is het voor veel Joodse en Palestijnse jongeren in Israël. Ze groeien gescheiden van elkaar op en gaan naar aparte scholen.
Geen zicht op vrede
De Joodse Dina Gardashkin (34), co-director bij Kerk in Actie-partner Sadaka-Reut, ziet dat de sociale kloof tussen Palestijnse en Joodse gemeenschappen in Israël groot is. “Zelfs in steden met gemende bevolkingsgroepen gaan Joden en Palestijnen naar aparte scholen. De jongeren van nu zijn geboren in een tijd waarin hun bevolkingsgroepen voortdurend met elkaar in conflict zijn”, zegt Gardashkin. “Ze kunnen zich niet indenken dat het ook anders kan. Van alle kanten, denk aan school, media en politiek, krijgen ze de boodschap dat er geen andere keuze is. Bovendien is er nu geen zicht op vrede op korte termijn. Jongeren worstelen echt met het feit dat er nauwelijks perspectief is voor de toekomst.”
Kritisch leren denken
Partnerorganisatie Sadaka-Reut organiseert al sinds 1983 educatieve lessen voor jongeren van verschillende nationaliteiten op middelbare scholen en universiteiten in Israël. “Door middel van groepssessies willen we jongeren kritisch leren denken en gezamenlijk activiteiten laten ondernemen”, zegt Gardashkin. “Onze medewerkers vertellen de jongeren over de geschiedenis van het land, en over het conflict. De groepssessies zijn voor veel jongeren een van de eerste keren dat ze met anderen over de situatie in ons land kunnen praten. Thuis wordt dat gesprek niet gevoerd. We proberen ze te leren dat dingen ook anders kunnen.”
Ruimte voor iedereen
Meer onderling begrip tussen de verschillende bevolkingsgroepen is het belangrijkste doel van het werk van Sadaka-Reut. “We willen werken aan een samenleving waarin ruimte is voor iedereen”, zegt Dina Gardashkin. “Hoewel velen denken dat dit een utopia is en dat het nooit zal gebeuren. Maar wij zien het als de werkelijkheid: we wonen hier al met verschillende nationaliteiten bij elkaar. We willen graag dat jongeren ook op deze, realistische, manier naar onze samenleving kijken.” Sadaka-Reut werkt het meeste met Joodse en Palestijnse tieners en jongvolwassenen van gemarginaliseerde gemeenschappen (bijvoorbeeld Ethiopische, Russische en Arabische Joden). Gardashkin: “Juist de jonge mensen in deze groepen denken dat ze geen mogelijkheid hebben om de wereld om zich heen te beïnvloeden. We vertellen ze dan dat ze al in het klein kunnen beginnen, zoals op hun school of in hun eigen omgeving. Wij willen hen tools in handen geven om die sleutel tot verandering te zijn.”
Moeilijker dan ooit
Na 7 oktober 2023 is het werk belangrijker maar ook moeilijker dan ooit, merken de medewerkers van Sadaka-Reut. “Er is veel angst, verdriet en boosheid”, vertelt Dina Gardashkin. “We merkten al snel dat de jongeren het fijn vonden dat ze hun vragen bij ons kwijt konden en dat er ook discussie mogelijk was.” Sadaka-Reut begeleidt normaal gesproken acht groepen per jaar: vier Joodse groepen en vier Palestijnse. “In het afgelopen jaar kwamen daar vier extra Palestijnse groepen bij”, vervolgt Gardashkin. “Deze jongeren durfden zelfs niet meer te zeggen dat ze Palestijns zijn, ze kunnen hun verdriet om de mensen in Gaza met niemand delen, en kunnen niet zeggen wat ze vinden.”
Politieke realiteit
Zelf werkt Dina Gardashkin nu 10 jaar bij Sadaka-Reut. Als student kwam ze voor het eerst in aanraking met het werk van haar organisatie. “Ik wilde op zoek naar antwoorden, omdat ik de politieke realiteit in ons land niet begreep.” Omdat ze zelf veel heeft gehad aan de groepsgesprekken, zet ze zich nu ook graag in voor de jonge generatie in deze tijd. De laatste jaren doet ze dat als directeur van het jongerenprogramma, samen met de mededirecteur, de Palestijnse Rahada Shbeita-Arafat en hun team van coördinatoren en facilitators. “Op de scholen in ons land leren jongeren niets over het waarom van de situatie in ons land. Maar we moeten onze jonge generatie iets van hoop voor de toekomst bieden. Iets dat we van onze politieke leiders nu niet hoeven te verwachten, maar het is en blijft belangrijk dat jongeren weten dat het ook anders kan.”
Help mee
Via het programma werelddiaconaat ondersteunt Kerk in Actie de organisatie Sadaka-Reut om gezamenlijke activiteiten voor jongeren op middelbare scholen en universiteiten te organiseren. Jongeren van verschillende nationaliteiten gaan samen in gesprek en leren elkaar beter kennen. Ze horen verhalen over elkaars geschiedenis en ontdekken dat onderling begrip veel verschillen kan overbruggen.