Collecte van 4 feb 2024

Collecte Collecte Kerk in Actie 2024 - Werelddiaconaat (Bangladesh)

Na de watersnoodramp in 1953 werd Nederland beschermd tegen overstromingen. In veel andere landen moeten mensen zelf tegen wateroverlast vechten. Daarom collecteren we voor boeren in Bangladesh die lijden onder klimaatverandering.

Bangladesh lijdt zwaar onder klimaatverandering. Het land kampt steeds vaker met cyclonen en overstromingen, regen valt onregelmatiger en de stijgende zeespiegel zorgt voor verzilting van landbouwgrond. Boeren hebben grote moeite om te overleven.

Vertoon deze video

Deze video downloaden, bijvoorbeeld voor gebruik in de kerkdienst? Dat kan via Vimeo

Kerk in Actie helpt boerengezinnen om zich aan te passen aan klimaatverandering. Zo leren zij bijvoorbeeld om gewassen op een bamboe geraamte boven de grond te verbouwen, zodat ze bij overstromingen niet wegrotten. Ook leren dorpsgemeenschappen met waarschuwingssystemen en evacuatieplannen voorbereid te zijn op rampen.

Wat betekent dit project voor Bijan?

“Klimaatverandering heeft grote gevolgen voor ons. Er zijn vaker overstromingen, en het water wordt zilter. Mijn gewassen kunnen daar niet tegen, en mijn opbrengst wordt ieder jaar minder. Gelukkig heb ik via Kerk in Actie geleerd hoe ik dat kan voorkomen. Zo groeien mijn pompoenen nu hoog boven de grond, verbouw ik gewassen die beter tegen verzilting kunnen en leg ik dijkjes aan om mijn gewassen te beschermen bij overstromingen. Maar, er is meer nodig! We moeten klimaatverandering echt stoppen. Zelf gebruik ik daarom compost van waterplanten in plaats van kunstmest. We moeten allemaal ons steentje bijdragen om onze aarde weer gezond te maken!”

Bangladesh heeft zwaar te lijden onder klimaatverandering. Het land kampt steeds vaker met cyclonen en overstromingen. Hier maken boeren zich geen zorgen over de gevolgen van klimaatverandering in de toekomst, maar over de gevolgen voor vandaag en morgen. Kerk in Actie ondersteunt boerengezinnen om zich aan te passen aan klimaatverandering.