Collecte van 20 okt 2024

Collecte Kerk in Actie 2024 - Werelddiaconaat (Indonesië)

Op 16 oktober is het Wereldvoedseldag. Daarom collecteren we op zondag 20 oktober voor een beter leven voor boeren en hun gezinnen in Indonesië.

Het valt niet mee om boer te zijn op het Indonesische Zuid-Sumatra. Veel boeren zijn arm omdat hun grond niet genoeg oplevert. Daarnaast lopen ze het risico om door grote bedrijven of door de overheid van hun land verdreven te worden. Met steun van Kerk in Actie helpt de kerk deze boeren bij het overstappen op duurzame landbouw. Ook vormt de kerk spaar- en kredietgroepen en leert ze boeren hoe zij voor hun rechten kunnen opkomen.

Wat betekent dit project voor Dedi?

“Het is steeds minder winstgevend om boer te zijn op Zuid-Sumatra. De kosten voor kunstmest en bestrijdingsmiddelen worden steeds hoger, terwijl tussenhandelaren steeds minder voor onze producten betalen. Met steun van Kerk in Actie heb ik geleerd om duurzaam te verbouwen. Ik gebruik natuurlijke, zelfgemaakte, mest en ben zo niet meer afhankelijk van dure chemische middelen. Bovendien is het beter voor de grond, en voor onze gezondheid. Ook vorm ik samen met andere boeren een coöperatie. Zo staan we sterker, en kunnen we hogere prijzen vragen voor onze producten.”

Het is niet eenvoudig om als boer in Zuid-Sumatra het hoofd boven water te houden. Veel boeren zijn arm en de verbouw van exportgewassen heeft de grond uitgeput. Yabima, de diaconale organisatie van de kerk van Zuid-Sumatra stimuleert boeren om voedselgewassen te verbouwen en hun land zo te bewerken dat de grond zich herstelt.