Collecte van 14 dec 2025

Collecte Kerk in Actie 2025 - Werelddiaconaat (India, Advent)

Na een jaar kunnen de kinderen doorstromen naar het regulier onderwijs. Ook zorgt SAVE voor voedzame middagmaaltijden en buitenschoolse activiteiten.

Wat betekent dit project voor Ashwini?

Ashwini is 8 jaar oud en woont in Tirupur. Vanwege armoede is haar familie naar Tirupur getrokken, op zoek naar werk. Ashwini zorgt voor haar jongere broertje Aarush, die drie jaar oud is. Omdat haar ouders werken, staat zij er overdag alleen voor. Ashwini moet daarnaast ook het huis schoonmaken en de kleding van het gezin wassen. Het SAVE-team sprak met Ashwini’s ouders over het belang van onderwijs en vroeg Ashwini om samen met haar broer naar het centrum te komen om te leren. Na een langdurig gesprek accepteerden ook hun ouders dit voorstel. Ashwini kan nu lezen en schrijven.

In de Zuid-Indiase textielstad Tirupur wonen zo’n 150.000 migranten, sommigen met hun hele gezin. Omdat ouders de hele dag werken, worden veel kinderen aan hun lot overgelaten. En doordat zij de lokale taal niet spreken, gaan ze niet naar school. Partnerorganisatie van Kerk in Actie SAVE biedt 200 migrantenkinderen onderwijs in zowel hun moedertaal als de lokale taal. Na een jaar kunnen ze doorstromen naar het regulier onderwijs. Ook zorgt SAVE voor voedzame middagmaaltijden en buitenschoolse activiteiten.