Collecte van 11 mei 2025

Collecte Kerk in Actie 2025 - Zending (Bangladesh)

In Bangladesh is minder dan een half procent van de bevolking christen. Toch wil deze minderheidskerk relevant zijn voor de samenleving. Met steun van Kerk in Actie leidt de kerk predikanten en kerkelijk werkers op voor hun taak in kerk en samenleving.

Ook biedt de kerk cursussen aan waar gemeenteleden leren hun geloof in woord en daad te delen met anderen.Verder ondersteunt de kerk kwetsbare groepen, zoals inheemse gemeenschappen en afgelegen dorpen, met diaconale activiteiten waaronder landbouwtraining en beroepsopleidingen voor jongeren en vrouwen.

Wat betekent dit project voor Margarete?

Maatschappelijk werkster Margarete Malaka studeert theologie aan de predikantenopleiding van deze kerk. “Ik kom uit een christelijk gezin en voel me gezegend: mijn familieleden kennen Jezus en zijn actief in de kerk. Ik heb veel meegekregen over het geloof, maar wilde toch weten over Jezus en over missionair werk. Met deze opleiding wil ik hier in Bangladesh, waar de meeste mensen moslim zijn, missionair werker worden. We krijgen veel lesstof die ons daarop voorbereidt, zoals colleges over verschillende religies en over stromingen binnen het christendom zelf. Mijn verlangen om missionair werk te doen, is hier alleen maar verder gegroeid.”

De kerk in Bangladesh is een kerk in de minderheid, want in dit islamitische land is minder dan een half procent van de mensen christen. Toch wil de kerk heel nadrukkelijk relevant zijn voor de samenleving. Daarom leidt de kerk predikanten op om in deze minderheidscontext te werken en zet ze diaconale activiteiten op, zoals inkomensgenerende projecten.