Gewelddadige aanval op Daoud en Daher Nassar van Tent of Nations

Afgelopen week ontvingen wij het bericht dat de broers Daoud en Daher Nassar van Tent of Nations met knuppels zijn aangevallen door een groep gemaskerde mannen. Doordat een internationale vrijwilliger op het geschreeuw afkwam, kon erger worden voorkomen, maar de twee broers werden ernstig gewond achtergelaten. Er is goede hoop dat Daoud en Daher volledig zullen herstellen, ze zijn beiden buiten levensgevaar en aanspreekbaar, maar er zijn grote zorgen over de veiligheid en de toekomst van Tent of Nations.

Deze aanval staat niet op zichzelf, maar is (tot nu toe) de laatste en meest gewelddadige in een reeks van meer dan 25 aanvallen gedurende de afgelopen anderhalf jaar. In augustus 2021 deden we een oproep voor voorbede. Deze aanvallen komen zowel van de kant van enkele personen uit de Palestijnse gemeenschap als inwoners van omringende Joodse nederzettingen.

Tent of Nations in Bethlehem is het vredesproject van de Palestijns-christelijke familie Nassar in Bethlehem. Kerk in Actie is al langere tijd betrokken bij dit project en bij de familie Nassar*. Al tientallen jaren is er een juridische strijd gaande over dit landbouwbedrijf dat al honderd jaar in bezit van de familie is. Ondanks de moeilijke omstandigheden en de voortdurende dreiging van landonteigening, zet de familie Nassar zich op een geweldloze en zeer creatieve manier in onder het motto “Wij weigeren vijanden te zijn”.

Gedurende vele jaren komen er internationale vrijwilligers naar Tent of Nations om mee te helpen in het bedrijf, ook vanuit Nederland. Vanwege de corona-pandemie is de aanwezigheid van vrijwilligers sterk afgenomen wat gevolgen heeft voor de veiligheid.

Op de website van Vrienden Tent of Nations Nederland vindt u meer informatie. Daar kunt u het postadres vinden om een kaart ter bemoediging te sturen aan Daoud en Daher, maar ook een voorbeeldbrief aan president Abbas met het verzoek zijn invloed aan te wenden om de veiligheid van Tent of Nations te waarborgen. Dit initiatief wordt ook gedragen door de Nederlandse Raad van Kerken.

Daarnaast vragen we u gebed voor de familie Nassar in deze uiterst moeilijke omstandigheden.

Gebed

Goede God,

Wij brengen voor u het leed van de familie Nassar in Bethlehem, betrokken bij en dragers van het project Tent of Nations.

Het leed van jarenlange gevechten om eigendomsrechten.

Het leed van uitputtende juridische strijd en in de laatste periode het leed van gewelddadige aanvallen.

Wees nabij, hoor en zie het onrecht en geef hen kracht en moed om het vol te houden.

Laten we verbonden zijn met onze Palestijnse broeders en zusters.

Geef vrede, Heer, geef vrede.

Laat de haat het niet winnen van de liefde.

* Kerk in Actie heeft partnerschapsrelaties met zowel Joodse als Palestijnse organisaties en met Palestijnse kerken.