Kerk in Actie haalt bijna 5 ton op voor vluchtelingenkinderen in Griekenland

De huis-aan-huiscollecte van Kerk in Actie in november 2022 heeft het prachtige resultaat van 474.276 euro opgebracht. Met dit bedrag helpt Kerk in Actie vluchtelingenkinderen in Griekenland met voedsel, kleding, zorg en onderwijs en waar mogelijk een betere plek.

Duizenden vrijwilligers op pad

Meer dan 5.000 collectanten maakten de collecte een succes: in honderden plaatsen in Nederland gingen ze met de collectebus op pad om geld op te halen voor vluchtelingenkinderen in Griekenland. Dit alles was niet gelukt zonder de hulp en inzet van ruim 380 coördinatoren. Daarnaast collecteerden veel anderen met een online collectebus. Kerk in Actie-directeur Jurjen de Groot: “De tomeloze inzet van duizenden vrijwilligers maakte dit prachtige eindresultaat mogelijk. Samen maken we het verschil voor kwetsbare kinderen en bieden we hen een sprankje hoop in hun onzekere situatie.”

Dringend nodig

Onze hulp blijft dringend nodig: partnerorganisaties van Kerk in Actie in Griekenland melden dat vluchtelingen in Griekenland het leven steeds moeilijker wordt gemaakt. “Er wonen gezinnen in de kampen van Lesbos, die daar zes jaar na de afwijzing van hun asielaanvraag nog steeds zitten. Het is gewoon hartverscheurend”, vertelt Alice Kleinschmidt, coördinator bij Kerk in Actie-partner Borderline op Lesbos. “Wekelijks horen we verhalen van ouders dat het te koud is wanneer er geen elektriciteit is, dat de kinderen het voedsel niet kunnen eten, het eten erg slecht is. De spanningen op het eiland nemen toe.”

Een betere plek

Ook de partners op het Griekse vasteland blijven onverminderd hulp bieden: gezinnen krijgen voedselpakketten, minderjarige alleenreizende vluchtelingen krijgen onderdak, medische hulp en advies bij het invullen van hun documenten.

Kerk in Actie ondersteunt het werk van kerken en partners op het vasteland en op Lesbos. Vluchtelingen krijgen voedsel, kleding, zorg en onderwijs en waar mogelijk een betere plek. Jurjen de Groot: “We moeten als kerk laten zien dat wij naast hen staan en er willen zijn voor onze kwetsbare naasten."

Doe mee

Van 20 t/m 25 november 2023 is de volgende landelijke collecteweek. Om ook dit jaar weer zo’n mooi resultaat te behalen hebben we jou nodig! Ben jij iemand die graag de zaken regelt? Meld je dan aan als coördinator via kerkinactie.nl/coordinator. Wil je je aanmelden als collectant? Dat kan via kerkinactie.nl/collectant.

Lees ook: