Kerk in Actie houdt huis-aan-huiscollecte voor hulp aan kinderen in Oekraïne

Er is bijna geen kind in Oekraïne dat niet wordt blootgesteld aan de gevolgen van de oorlog. Daarom is de opbrengst van de huis-aan-huiscollecte van Kerk in Actie (20 t/m 25 november) bestemd voor hulp aan kinderen in Oekraïne. Kerk in Actie wil hen psychosociale hulp, een veilige plek om te spelen en eten op tafel bieden.

Stabiliteit en psychische ondersteuning

Bijna twee op de drie kinderen in Oekraïne zijn op de vlucht voor het geweld en de oorlog. De gevolgen hiervan voor kinderen zijn enorm. Ze lopen kans op een depressie, posttraumatische stressstoornis en andere mentale problemen. Kinderen hebben een einde aan deze oorlog nodig om hun kindertijd terug te krijgen en te beginnen met genezing en herstel. “Daarom is het belangrijk om hen, tot het zover is, zo goed mogelijk veiligheid, stabiliteit en psychische ondersteuning te bieden", vertelt Daan Verbaan, noodhulpcoördinator bij Kerk in Actie.

In actie voor kinderen in Oekraïne

Door de jarenlange contacten met Oekraïense kerken kan Kerk in Actie hulp bieden in het hele land. Kinderen krijgen een veilige plek om te spelen en hulp om mentaal gezond te blijven. Oekraïense gezinnen ontvangen voedsel- en zadenpakketten, zodat ze toch eten op tafel hebben. Op centrale plekken in getroffen steden staan mobiele locaties waar kinderen en hun ouders kunnen opwarmen en hun verhaal kwijt kunnen. Kerk in Actie helpt ook bij herstel van kapotgebombardeerde huizen, zodat kinderen weer een plek hebben om te wonen.

Delen met naasten

Om die hulp te bieden, is veel geld nodig. Van 20 t/m 25 november a.s. gaan duizenden collectanten in Nederland langs de deuren. Daarnaast kan iedereen die dat wil via kerkinactie.digicollect.nl meedoen met een online collectebus. “Kerk in Actie gelooft in delen. Op deze manier geven we daar handen en voeten aan in Oekraïne”, vertelt Daan Verbaan. “Meer dan 80 procent van de Oekraïense kinderen leeft in armoede, een stijging van bijna 50 procent ten opzichte van vóór de oorlog. Er komt daar weer een lange, koude winter aan. Gezinnen weten niet of ze hun kinderen wel te eten kunnen geven. Daarnaast is er veel angst na alles wat kinderen meemaakten. Onze hulp op verschillende gebieden is dringend nodig.”

Wereldwijd tegen armoede en onrecht

Kerk in Actie is het diaconale programma van de Protestantse Kerk in Nederland. De organisatie biedt wereldwijd noodhulp aan slachtoffers van conflict en geweld. Daarnaast stimuleert Kerk in Actie samen met kerken het gesprek over hoe wederopbouw en herstel van vrede en recht op langere termijn eruitzien. Een belangrijk deel van het werk van Kerk in Actie richt zich op kinderen die in de knel zitten door oorlog, armoede of uitbuiting. Kijk ook op kerkinactie.nl/oekraine.

Lees hoe Kerk in Actie hulp biedt in Oekraïne: