Kerk in Actie ondersteunt jongerencampagne ‘Op vrijwilligersreis? Wees wijs!’

‘Vrijwilliger voor weeshuis gezocht’. Veel jongeren zien zo’n oproep als een kans om iets goeds te doen. Maar niet elke vrijwilligersreis is - hoe goed bedoeld ook - een goed idee. Daarom lanceert Better Care Network Netherlands - waar Kerk in Actie lid van is - ‘WeesWijs’, een prikkelende campagne die jongeren bewust maakt van de gevaren van ‘weeshuistoerisme’ en hen helpt te kiezen voor verantwoord vrijwilligerswerk dat écht een verschil maakt.

Opgroeien in een weeshuis is - hoe goed de zorg ook is - schadelijk voor de fysieke groei, cognitieve ontwikkeling en mentale gezondheid van kinderen. Veel kinderen hebben last van hechtingsproblematiek, die door de inzet van tijdelijke en onervaren vrijwilligers verergert. Opgroeien in een gezin blijkt vrijwel altijd wenselijk én mogelijk.

Steeds meer overheden en ontwikkelingsorganisaties pleiten voor gezinsondersteunende hulp en waarschuwen voor ‘weeshuistoerisme’, waarbij vrijwilligerswerk in en bezoek aan weeshuizen een verdienmodel zijn geworden. Want vrijwilligersreizen en donaties houden weeshuizen in stand en kunnen indirect zelfs leiden tot een aanbod van weeskinderen, die in 80 - 90% van de gevallen niet eens wees zijn!

Goed bedoeld, slecht idee

Tot de coronacrisis reisden zo’n 10.000 Nederlanders per jaar naar ontwikkelingslanden om met kwetsbare kinderen te gaan werken. Ook veel christelijke jongeren willen vrijwilligerswerk doen in een weeshuis of steunen deze tehuizen financieel, bijvoorbeeld met hun kerk. Allemaal met de beste bedoelingen, maar in de praktijk doen ze hiermee meer kwaad dan goed. “Ik wilde iets doen voor mijn naasten in nood”, vertelt oud-vrijwilliger Chrystal. “Samen met andere vrijwilligers zonder opleiding en ervaring, zorgde ik maandenlang voor jonge kwetsbare kinderen in een weeshuis. De kinderen raakten aan ons gehecht. En wij aan hen. Daarna verdwenen we plotseling weer uit hun leven. Daarop terugkijkend denk ik: dat moet voor die kinderen helemaal verschrikkelijk zijn geweest.” Kerk in Actie herkent dit dilemma. “Wij zijn jaren geleden al gestopt met steun aan kindertehuizen, omdat herhaaldelijk is aangetoond dat opvang in deze tehuizen schadelijk is voor de ontwikkeling van kinderen,” aldus Petri Hofland, relatiebeheerder bij Kerk in Actie. “Het is voor ons een logische stap om ook vrijwilligerswerk in deze tehuizen te ontmoedigen. Vrijwilligerswerk juichen we toe, maar dan wel op een verantwoorde manier."

WeesWijs en doe de test

De campagne WeesWijs van Better Care Network Netherlands nodigt jongeren uit om deel te nemen aan een (fake) vrijwilligersreis naar een weeshuis. Ze worden geconfronteerd met de schadelijke gevolgen van zo’n reis en ontmoedigd om aan dit soort vrijwilligerswerk deel te nemen.

Er zijn tal van vormen van (nationaal en internationaal) vrijwilligerswerk die wél een goed idee zijn! Op weeswijs.nu kunnen jongeren een vrijwilligerstest doen. Zo ontdekken ze welk vrijwilligerswerk wél aansluit bij hun interesse, opleiding en ervaring. Inspirerende verhalen van vrijwilligers helpen hen bij het maken van hun keuze. Bijvoorbeeld voor vrijwilligerswerk bij een internationale hulporganisatie in Nederland, een stage in het buitenland of werken aan natuurbescherming dichtbij of ver weg.

Meer weten? U kunt de campagne volgen via Facebook, Instagram, Twitter of neem een kijkje op weeswijs.nu en help de boodschap verspreiden.

Bekijk hier de uitzending van Family7 (30 september 2021), waar Petri Hofland, relatiebeheerder Kerk in Actie, de campagne WeesWijs toelicht.

Lees ook: