Kerk in Actie start noodhulp na aardbeving Syrië

Vandaag werd Syrië getroffen door twee allesverwoestende aardbevingen. Kerken vangen zoveel mogelijk dakloze mensen op en voorzien hen van maaltijden, medicijnen en dekens. Vanuit het noodhulpprogramma dat in Syrië al jarenlang actief is, ondersteunt Kerk in Actie deze lokale kerken maximaal.

Geef voor dit levensreddende werk

Ramp op ramp

Van een bloedige burgeroorlog naar een diepe economische crisis naar twee allesverwoestende aardbevingen. Syrië overkomt ramp op ramp. Vannacht werd dit toch al zo kwetsbare land getroffen door een zware aardbeving, en vanmiddag volgde er een tweede. Er zijn inmiddels meer dan 25 naschokken geteld. Ruim 1400 mensen hebben deze ramp niet overleefd, en dit aantal zal snel oplopen. Er zijn duizenden gewonden. Veel gebouwen zijn ingestort, onder andere in de stad Aleppo.

Urgente situatie

De ramp gebeurt terwijl de weersomstandigheden belabberd zijn: er valt sneeuw, regen en het is koud. Dit maakt de situatie nóg urgenter. Kerken vangen zoveel mogelijk dakloze mensen op en voorzien hen van maaltijden, medicijnen en dekens. Anderen krijgen dakzeilen waarmee ze zich in hun beschadigde huis zo goed mogelijk kunnen beschermen tegen neerslag en kou.

Noodkreet voor slachtoffers

Vanuit het noodhulpprogramma dat in Syrië al jarenlang actief is, ondersteunt Kerk in Actie deze lokale kerken maximaal. Onze noodkreet aan jou is: doe mee! Geef voor de zo zwaar getroffen bevolking van Syrië. Kerk in Actie werkt in Syrië, niet in Turkije. Daarom vragen we je hulp voor de slachtoffers in Syrië. Uiteraard gaan onze gebeden net zo hard uit naar de getroffen bevolking van Turkije.

Direct na de aardbeving openen kerken hun deuren voor iedereen die wil schuilen: voor de naschokken of omdat hun huizen niet veilig meer zijn.

Zware omstandigheden

Shadi Haddad, medewerker van Kerk in Actie, vluchtte jaren geleden voor het geweld in Syrië naar Nederland. Hij weet hoe zwaar de Syriërs in het getroffen gebied het hebben. “Ze werken vaak meer dan 12 tot 14 uur per dag en zeven dagen per week voor niet meer dan 80 euro per maand. Dat is nauwelijks genoeg om brood en melk voor hun kinderen te betalen. Deze catastrofe maakt hen - in al dat lijden - ook nog dakloos. Laten we in deze moeilijke dagen onze handen vouwen in gebed voor Syrië en Turkije.”

Help ook!

Je kunt je gift overmaken via rekeningnummer NL89 ABNA 0457 457 457 o.v.v. ‘Noodhulp’ of online door op de rode button te klikken. Namens Haroutune Selimian, predikant van een van onze partnerkerken in Aleppo zeggen we: “Dank voor je bezorgdheid en hulp”, en we bidden met hem mee: “Moge God ons beschermen!”

Geef voor dit levensreddende werk

Op 6 februari 2023 werd Syrië getroffen door twee allesverwoestende aardbevingen. Kerken vangen nog altijd dakloze mensen op en voorzien hen van maaltijden, medicijnen en dekens. Vanuit het noodhulpprogramma dat in Syrië al jarenlang actief is, ondersteunt Kerk in Actie deze lokale kerken maximaal.