Aandacht voor de leefomgeving begint dichtbij

Ondanks onrust en andere uitdagingen in de Chocó-regio, gaat Cocomopoca standvastig door met haar werk.

Na een aantal zomermaanden van relatieve rust, werd het in het najaar van 2023 onrustiger in de Chocó-regio. Enerzijds waren er meer geweldsincidenten door gewapende groepen en bendes, anderzijds waren er aardverschuivingen door zware regenval. Ook werd een van dorpen waar Cocomopoca, partnerorganisatie waarmee Kerk in Actie samenwerkt, getroffen door een brand. Maar: “Wij gaan door met ons werk en leggen alles in de handen van God, zodat dit allemaal beter wordt,” laat projectcoördinator Glenis Garrido standvastig weten.

Milieucampagne

Cocomopoca helpt inwoners van de Chocó-regio om via duurzame landbouw hun inkomen te verhogen, maar geeft ook voorlichting en training aan jongeren op het gebied van duurzaamheid. Aandacht voor de leefomgeving begint immers dichtbij. Daarom zette Cocomopoca samen met een middelbare school een milieucampagne op met als titel: “Zorgen voor onze wereld.” Docenten gaven lessen en voorlichting over de noodzaak goed om te gaan met het milieu en de eigen leefomgeving, om te zorgen dat de Chocó-regio leefbaar en productief blijft. Ook nam de school speciale afvalbakken in gebruik om afval te kunnen recyclen.

De Chocó-regio in Colombia is één van de armste en meest onveilige gebieden van Colombia. De bewoners van deze regio zijn meestal zwart. Zij worden in Colombia ernstig gediscrimineerd. De regio heeft een enorme biodiversiteit, maar kampt ook met illegale mijnbouw, houtkap en geweld van rebellen, paramilitairen en drugsmaffia. De lokale bevolking zit altijd klem tussen deze groepen. Cocomopoca, partnerorganisatie van Kerk in Actie, helpt inwoners van deze regio om via duurzame landbouw, met goed bosbeheer, hun inkomen te verhogen.

Blijf op de hoogte van Duurzame agrarische ontwikkeling door Afro-Colombianen