Bengaalse predikant helpt dorpsgenoten om zich voor te bereiden op klimaatrampen

Bangladesh lijdt zwaar onder klimaatverandering. Het aantal cyclonen en overstromingen neemt toe. In de laaggelegen deltaregio roept voorganger Gerhart Barai zijn gemeenteleden op zich zo goed mogelijk voor te bereiden op het toenemend aantal rampen.

Het water staat de Bengalen aan de lippen. Klimaatverandering zorgt er nu al voor grote problemen. Niet alleen neemt het aantal overstromingen toe, ook zorgt de stijgende zeespiegel voor verzilting van water en landbouwgrond. Boerengezinnen kampen dagelijks met de gevolgen. Zij zien hun oogsten en inkomsten sterk dalen en hebben moeite om te overleven.

Landbouwmethoden aanpassen

Samen met partnerorganisatie CRRS ondersteunt Kerk in Actie dorpsgemeenschappen om voorbereid te zijn op klimaatverandering. “We leren boeren hoe ze gewassen zo kunnen verbouwen, dat deze bij overstromingen niet wegrotten, bijvoorbeeld hangend boven de grond”, vertelt CRRS-medewerker James Malakar. “Ook zorgen we voor voorzieningen om voorraden hoog op te slaan, zodat die bij overstromingen niet wegspoelen. We doen rampen- en evacuatieoefeningen en zorgen dat mensen weten wat ze voor, tijdens of na een ramp kunnen doen. Hoe bied je gewonden eerste hulp? Hoe repareer je schade aan je huis en hoe zorg je dat landbouwgrond zich herstelt?”

Kerk als schuilplaats

CRRS betrekt de kerk nadrukkelijk bij deze activiteiten. “Als kerk kunnen we een belangrijke rol spelen”, licht voorganger Barai toe. “Allereerst kan onze kerk, een van de weinige stenen gebouwen, als toevluchtsoord dienen bij overstromingen. Verder is de kerk een plek waar mensen samenkomen, en bezoek ik veel dorpsgenoten. Waar ik kan vertel ik over klimaatverandering. Lang niet iedereen weet wat de risico’s en gevaren bij een natuurramp zijn. Anderen weten niet goed wat ze moeten doen als er een ramp dreigt of plaatsvindt. Als kerk willen we mensen helpen. Daarom vertel ik over de gevolgen van klimaatverandering en over de gevaren bij een ramp. Ik vertel wat zij zelf kunnen doen om schade te beperken, maar ook hoe we ons als dorp samen voorbereiden en nodig hen uit om mee te doen. Veel mensen in dit dorp zijn moslim, maar ik vertel iedereen dat we als christenen, hindoes en moslims samen moeten werken om ons voorbereid te zijn op wat ons te wachten staat.”

Steun dit werk

Bangladesh heeft zwaar te lijden onder klimaatverandering. Het land kampt steeds vaker met cyclonen en overstromingen. Hier maken boeren zich geen zorgen over de gevolgen van klimaatverandering in de toekomst, maar over de gevolgen voor vandaag en morgen. Kerk in Actie ondersteunt boerengezinnen om zich aan te passen aan klimaatverandering.

Blijf op de hoogte van Beter bestand tegen klimaatverandering