Buenaventura, stad waar ieder met één oog open slaapt

Hoe ben je kerk in een stad als Buenaventura, waar de criminaliteit hoogtij viert? Uitgezonden medewerkster Jeannet Bierman laat ons de mensen zien die zich daarvoor inzetten, zoals Lina.

Geweld en corruptie

Het zou zo mooi kunnen zijn, prachtige stranden aan de Stille Oceaan en een moderne haven
die zestig procent van de import voor haar rekening neemt. Maar de werkelijkheid is zo anders.
Het geld wat verdiend wordt komt niet in de stad Buenaventura terecht. De aanwezigheid
van de haven zorgt er helaas wel voor dat de drugshandel floreert. En veel van de inwoners
die zijn gevlucht voor het geweld op het platteland, verhuizen ook weer binnen de stad
omdat de stad veel onveilige wijken heeft. In de meeste wijken hebben criminele bendes het
voor het zeggen. En waag het niet zomaar de grens van een wijk te passeren, want dan ga je
eraan. De politie en ook andere autoriteiten van de stad zijn afwezig, en indien wel aanwezig
meestal betrokken bij de drugshandel. En natuurlijk nemen corruptie en geweld toe
tijdens covid 19. Kinderen zitten zich thuis te vervelen en de meeste ouders kunnen de straat
niet meer op om geld te verdienen in de informele sector. Gevolgen zijn dan ook dat het
huiselijk geweld toeneemt en de kinderen makkelijk te ronselen zijn als drugskoerier.

Weerbaar maken

Lina, sinds kort afgestudeerd, bezoekt maandelijks een aantal groepen jongeren van de Baptistische kerken in Buenaventura. Elke zaterdagmiddag komen ze bij elkaar om spelletjes te doen, maar ook om met elkaar te praten over (de afwezigheid van) vrede en veiligheid thuis en in hun stad. Deze zaterdag gaat het over identiteit. Hoe kijk je naar jezelf? Hoe denk je dat anderen naar jou kijken? Hoe kijkt God naar je? Eén van de meiden zegt: “Meestal vinden ze me wel aardig en intelligent, maar soms voegen ze eraan toe dat het wel jammer is dat ik zwart ben.” En ze laat een wit papier zien met een zwarte stip in het midden, altijd weer die zwarte stip. Terwijl verreweg de meeste bewoners van de stad Afro-Colombianen zijn, is racisme hardnekkig. Lina leest een aantal verzen uit Mattheus 5 over de lamp die je niet onder een korenmaat wegzet. Ze ontdekken samen dat deze verzen vandaag zo gelezen mogen worden, dat ook zij hun talenten mogen laten shinen.

Hoop op verandering

Gelukkig is het niet zo dat deze jongeren alleen staan in hun zoektocht en hun strijd voor
meer perspectief en mogelijkheden om hun talenten te ontplooien. De nieuwe president
heeft zich al laten zien en heeft aangegeven dat de overheid weer aanwezig moet zijn in
steden als Buenaventura om een eind te maken aan angst en onzekerheid. Ook zal er geld vrij komen voor beter onderwijs en werkgelegenheid. De hoop op verandering geeft Buenaventura weer perspectief en nieuwe energie.

Jeannette Bierman, Cali, Colombia

Jeannet Bierman geeft sinds 2022 les aan een theologische universiteit in Cali, Colombia, waar studenten worden opgeleid als predikant of kerkelijk werker.

Abonneer je op Jeannets weblog: kerkinactie.nl/blogbierman

Het jarenlange gewapende conflict in Colombia heeft miljoenen mensen getraumatiseerd en verjaagd van hun vertrouwde plek. In deze context moeten predikanten hun werk doen. Wat betekent dit voor hun pastorale en diaconale taak? In 2022 is Jeannet Bierman namens Kerk in Actie uitgezonden als docent praktische theologie aan de universiteit in Cali. Met haar studenten onderzoekt ze wat er leeft in samenleving én kerk. Zo rust ze deze toekomstige predikanten toe om straks samen met hun gemeenteleden om te zien naar anderen.

Blijf op de hoogte van Sociaal bewogen predikanten opleiden