"Een nieuwe kans dankzij een lening van de kerk"

Door armoede kunnen miljoenen inwoners op het platteland van Egypte nauwelijks het hoofd boven water houden. De kerk vergeet hen niet. Met een microkredietprogramma kan de jonge weduwe Sabah Goda een eigen bedrijfje starten. "Ik ben God zo dankbaar. Nu kan ik de ziekenhuiskosten van mijn dochter betalen." Kerk in Actie ondersteunt dit belangrijke werk.

Problemen aanpakken

Inwoners van het uitgestrekte platteland van Egypte hebben weinig toekomstperspectief. De armoede is er groot, de werkloosheid hoog. BLESS, de diaconale organisatie van de Koptisch-Orthodoxe Kerk, wil de leefomstandigheden in arme dorpen verbeteren door economische ontwikkeling te stimuleren. Samen met dorpsbewoners kijken ze hoe ze de problemen kunnen aanpakken. "We werken aan betere gezondheidszorg, onderwijs, werkgelegenheid en huizen. De armste inwoners worden geholpen om stroom en water te kunnen blijven betalen, en ondernemers kunnen kleine kredieten afsluiten", zegt BLESS-medewerker Hanan Shnouda.

Tweede kans

Sabah Goda uit Jalila kreeg zo'n microkrediet. Na de dood van haar man bleef ze achter met twee dochters. Ze kon nauwelijks het hoofd boven water houden. Haar jongste dochter heeft een huidziekte, maar Sabah kon de noodzakelijke ziekenhuisbehandeling niet betalen. Alles veranderde toen BLESS een programma startte in haar dorp. "Met hulp van de kerk kon ik een eigen bedrijfje starten. Die kans heb ik met beide handen aangepakt." In haar kleine cateringzaak verkoopt Sabah bonen en falafel. Het is een groot succes. "Ik ben God zo dankbaar dat Hij mij een nieuwe kans geeft. Eindelijk kan mijn dochter naar de dokter om  te worden behandeld."

De jonge Moussa uit El Zawatna zocht zijn heil in het buitenland, maar keerde ontgoocheld en zonder geld terug in zijn dorp. Toen hij een lening kon krijgen van de kerk kocht hij 500 kippen en startte hij een eigen bedrijfje. Inmiddels heeft hij een grote kippenboerderij en geeft hij andere boeren advies over het fokken van pluimvee. Zijn motto: "Vastberaden blijven en nooit opgeven. Er is altijd een tweede kans."

Toekomst in het dorp

Per jaar verleent BLESS honderden microkredieten aan startende ondernemers. Hanan: "Mensen die eerst afhankelijk waren van liefdadigheid, verdienen nu hun eigen inkomen. Jongeren voelen zich minder snel genoodzaakt om hun heil in de stad of het buitenland te zoeken en blijven in hun dorp. Daar doen we het voor!”

Steun dit werk op het platteland van Egypte

Lees ook:

Op het platteland van Egypte is de armoede groot. De werkloosheid is enorm en inwoners hebben nauwelijks toekomstperspectief. BLESS, de diaconale organisatie van de Koptisch-Orthodoxe Kerk, wil de leefomstandigheden in arme dorpen verbeteren door economische ontwikkeling te stimuleren.

Blijf op de hoogte van De kerk staat op tegen armoede in het dorp