Gebed voor Bangladesh vanwege onrust en geweld

Sinds juli 2024 zijn studenten vanwege onvrede over het gebrek aan gelijke kansen op banen de straat op gegaan. In augustus is hun protest met dodelijk grof geweld neergeslagen. Premier Hassina is gevlucht. Nobelprijswinnaar Muhammed Yunus vormt nu een interim-regering.

De Kerk van Bangladesh vraagt om onze voorbede in deze spannende en onzekere tijd. Zij schrijven ons:

"Zoals jullie ongetwijfeld zullen weten wordt onze regering van Bangladesh momenteel geconfronteerd met onverwachte en ongekende uitdagingen. Daardoor hebben we het erg moeilijk en leven we in grote onzekerheid over wat ons te wachten staat. Tragisch genoeg hebben honderden mensen hun leven verloren en zijn onze mogelijkheden tot contact met jullie ernstig beperkt. De toegang tot internet is beperkt en vertraagd. Miljoenen demonstranten eisen het onmiddellijke aftreden van de regering. Er is in het hele land een avondklok ingesteld, die blijft totdat de vrede is hersteld. In deze moeilijke tijden vragen we om jullie gebed voor een aantal belangrijke punten:

1. Vrede en stabiliteit
    Bid alstublieft voor vrede en stabiliteit in ons land. De aanhoudende onrust veroorzaakt een wijdverbreide angst en ongerustheid onder onze mensen. We bidden voor een einde aan het geweld en voor een vreedzame oplossing van de huidige crisis.

2. Regeringsleiderschap
    Bid voor onze regeringsleiders om wijsheid, moed en mededogen, terwijl ze door deze uitdagende tijden navigeren. We vragen om goddelijke leiding om hen te helpen beslissingen te nemen, die zullen leiden tot verzoening en genezing.

3. Veiligheid en bescherming
    Bid voor de veiligheid en bescherming van alle burgers, vooral van degenen die het meest kwetsbaar zijn. De avondklok en beperkte toegang tot middelen hebben het dagelijks leven voor velen buitengewoon moeilijk gemaakt.

4. Communicatie en connectiviteit
    Bid voor het herstel van communicatie en internettoegang. Het vermogen om in contact te blijven met onze kerkelijke partners en de wereldwijde gemeenschap is cruciaal voor steun en solidariteit.

5. Genezing en troost
    Bid voor de families en gemeenschappen die dierbaren hebben verloren. Mogen zij troost en kracht vinden in hun verdriet.

6. Geloof en eenheid
    Bid dat de Kerk van Bangladesh en alle geloofsgemeenschappen verenigd en sterk blijven. Laten we een baken van hoop en liefde zijn en elkaar en mensen in nood steunen in deze donkere tijden.

Wij geloven in de kracht van gebed en de kracht van onze wereldwijde gemeenschap. Uw steun en gebeden zijn van onschatbare waarde voor ons. Samen kunnen we werken aan een mooiere, vreedzamere toekomst voor Bangladesh. Bid alstublieft voor de vrede van Bangladesh."

Lees meer over de stiuatie in Bangladesh:

Nobelprijswinnaar Muhammed Yunus is de bedenker van microkredieten voor armen (via zijn Grameenbank), die nu wereldwijd toegepast worden.

Ondersteun het werk van Kerk in Actie in Bangladesh: kerkinactie.nl/bangladesh.

In Bangladesh vormen christenen een kleine minderheid in de samenleving. Zo ook in de regio Mymensingh, waar ongeveer 0,75% van de bevolking christen is. De meeste christenen in deze regio zijn lid van de Mymensingh Baptist Church. Vaak zijn hele families en gemeenschappen overgaan van het hindoeïsme tot het christelijk geloof. Hierdoor zijn nieuwe dorpskerken ontstaan.

Blijf op de hoogte van Gemeenteopbouw voor dorpskerken