Ghanese sheaboerinnen kunnen zelfstandig verder

In het droge noorden van Ghana is het hard werken om rond te komen. Kerk in Actie steunt hier vrouwen om meer sheanoten te rapen, die beter te bewaren, er kwalitatief goede sheaboter van te maken en voor een goede prijs te verkopen. En met succes: de afgelopen zes jaar hebben 15.500 vrouwen daardoor al een hoger inkomen. De eerst groep boerinnen is inmiddels zo ver dat ze komend seizoen zonder hulp zelfstandig verder kunnen. We zijn trots op deze powervrouwen!

3000 nieuwe vrouwen in training

Daarom kunnen binnenkort weer 3.000 nieuwe vrouwen getraind worden. Ze leren samenwerken in groepen. Een aantal groepen leren hoe ze uit sheanoten shea-stekjes kunnen laten opgroeien en verkopen. Andere groepen richten zich op het onderhoud van de bomen in de eerste vijf jaar. Totaal zijn zo'n 15.000 vrouwen in 120 verschillende dorpen in training.

Houtkap tegengaan

Het is echt een win-win-situatie: de vrouwen krijgen meer inkomsten, de inwoners beseffen dat ze deze kostbare notenbomen niet moeten kappen, de bomen houden vocht en vruchtbare bodem vast, ze bieden schaduw en het blijft ook groener. Het gaat verwoestijning tegen. Omdat de vrouwen ook leren hoe ze houtbesparende ovens kunnen maken en gebruiken, wordt er minder hout gekapt en levert dit ook een directe besparing in hun tijd en onkosten op.

Schaalvergroting

De karité- of shea-noot is een traditioneel product dat maar in een beperkt aantal landen kan groeien. De vraag op wereldmarkt stijgt, onder andere omdat het palmolie kan vervangen, dat vaak op grote plantages wordt verbouwd met alle nadelen van dien. Ook in Nederland zijn inmiddels al veel producten van sheaboter te koop. Schaalvergroting blijft een uitdaging. De komende jaren blijven we ons inzetten om dat voor elkaar te krijgen samen met de Presbyteriaanse Kerk van Ghana. We doen dit zodat steeds meer vrouwen in Noord-Ghana mee kunnen doen en het straks zonder hulp kunnen redden.

Samen zijn we de kerk in actie: in Nederland en in Ghana. Bedankt voor je steun.

In Noord-Ghana is het te droog om het hele jaar van de eigen oogst te leven. Gelukkig gedijen sheabomen goed in dit gebied. Deze bomen voorkomen erosie en leveren sheanoten. Die zijn een bron van inkomsten voor Ghanese vrouwen. Sinds de landbouworganisatie van de Ghanese kerk vrouwen traint en begeleidt, zijn sheanoten een stuk winstgevender geworden.

Blijf op de hoogte van Een beter inkomen voor sheaboerinnen