Steun sheaboerinnen op internationale vrouwendag

Acht maart is het internationale vrouwendag. Is er in tijden van corona en lockdown iets dat we kunnen doen om ons verbonden te voelen met vrouwen elders in de wereld en hen mogelijk te steunen? Wat dacht u van iets simpels als producten van sheaboter kopen in uw eigen supermarkt en via Kerk in Actie sheaboerinnen steunen in Noord-Ghana.

16 miljoen Afrikaanse vrouwen werken met sheanoten

Bijna 2 miljard sheabomen (ook wel karitébomen benoemd) groeien juist in droge gebieden in 21 Afrikaanse landen van Senegal in het westen tot Zuid-Soedan in het oosten. Niet op grote plantages, maar rond dorpen waar 16 miljoen vrouwen de sheanoten verzamelen en verwerken tot boter. Alleen al in Noord-Ghana verdienen 750.000 vrouwen een inkomen aan de sheanoten die zij rapen of tot boter verwerken. Die boter wordt niet alleen gebruikt in de voedselindustrie, maar ook voor cosmetica.

Extra inkomsten in achtergesteld Noord-Ghana

Het noorden van Ghana is achtergesteld gebied. Terwijl het zuiden snel moderniseert, wonen in het noorden nog veel mensen in lemen huizen in afgelegen dorpen. Daar zijn alleen de hoofdwegen geasfalteerd. Daar moeten mensen ver lopen om water te halen en heeft niet iedereen elektra. Daar moeten kinderen nog ver lopen om naar school te gaan. Juist in zo’n gebied kunnen vrouwen wat extra inkomsten goed gebruiken om hun leven te verbeteren.

Kerk in Noord-Ghana traint shea boerinnen

De Presbyteriaanse kerk in Noord-Ghana stimuleert vrouwen om meer noten te rapen, om de kwaliteit van de boter die ze ervan maken te verbeteren, om beter samen te werken en hun producten goed te bewaren en pas te verkopen als de prijs hoog is. Ieder jaar kunnen ze 10.000 tot 15.000 vrouwen trainen, onder andere met bijdragen via Kerk in Actie.

“Ik ben de kerk en iedereen die dit steunt erg dankbaar”

Mevrouw Tidow, sheaboerin Noord-Ghana

Mondkapjes en handen wassen vanwege corona

Wat waren de effecten van corona in 2020 in Ghana?

In 2020 bleef het aantal geregistreerde zieken beperkt tot 81.245 waarvan er slechts 584 overleden. De lockdown als preventieve maatregel had meer gevolgen: terugloop in handel en toerisme; de economische groei daalde van 6,8 procent naar 2,8 procent; vooral arme mensen werden hard getroffen en raakten inkomsten kwijt; kinderen konden een heel jaar niet fysiek naar school. Er konden minder shea-boerinnen tegelijk getraind worden, maar desondanks wist de kerk toch 14.435 vrouwen te bereiken. Wel liep de vraag naar sheaboter terug, vooral in de cosmetica-sector. Daardoor daalden de prijzen.

Positie van vrouwen versterkt

Nu vrouwen door de verkoop van hun sheaproducten meer inkomsten inbrengen in het huishouden en ze zelf zeggenschap hebben over de warenhuizen stijgt hun aanzien bij de mannen. Mannen stellen land beschikbaar aan vrouwen voor opslag en verwerking. Ze helpen met zware lichamelijke arbeid en beschermen de sheabomen tegen mensen die stukken grond willen platbranden voor hun akkers. Vrouwen in Garu kregen een nieuw pakhuis in bezit. Ook werden er enkele nieuwe vervoersmiddelen uitgereikt, waarmee de vrouwen hun producten kunnen transporteren. (foto: pastor zegent vervoersmiddel) Als ze het zelf niet nodig hebben verhuren ze hun vervoersmiddel en pakhuis, wat extra inkomsten oplevert.

Bedankt voor uw steun

Mevrouw Tidow kocht twee schapen van het geld dat ze verdiende met de sheaboter. Trots vertelt ze: “Ik verkoop de beste sheaboter van mijn dorp. Sinds ik dit leerde is mijn leven niet meer hetzelfde. Zelfs onderwijzers en verpleegkundigen kopen mijn boter. Ik ben de kerk en iedereen die dit steunt erg dankbaar.”

Koop producten van sheaboter en steun de sheaboerinnen in Noord-Ghana via Kerk in Actie. Niet alleen op internationale vrouwendag, maar iedere dag kunt u zich zo verbonden weten met deze hardwerkende vrouwen. Dank u wel!

kerkinactie.nl/boeringhana

Pijl naar beneden

In Noord-Ghana is het te droog om het hele jaar van de eigen oogst te leven. Gelukkig gedijen sheabomen goed in dit gebied. Deze bomen voorkomen erosie en leveren sheanoten. Die zijn een bron van inkomsten voor Ghanese vrouwen. Sinds de landbouworganisatie van de Ghanese kerk vrouwen traint en begeleidt, zijn sheanoten een stuk winstgevender geworden.

Blijf op de hoogte van Een beter inkomen voor sheaboerinnen