Help ouders en kinderen met hiv het leven weer aan te kunnen

Je zult maar met hiv geboren worden in een arme familie in Rwanda. Een lastige start van je jonge leven. Dan moet je sterk in je schoenen staan om te geloven dat het nog wat kan worden. Diane werd er depressief van. Met hulp van Mwana Ukundwa en steun van Kerk in Actie redden David, Ebenezer, Diane en hun dappere (pleeg)ouders het. Dank voor uw steun!

David speelt nu weer met andere kinderen

David (13) jaar woont alleen bij zijn moeder Maria (52). Ze wonen samen in een oud huisje in klein dorp. Hij zit in het vijfde klas van de basisschool. David moet thuis meehelpen met het huishouden. Hij haalt water, verzamelt brandhout en zorgt voor hun twee geiten. Vroeger was David vaak alleen. Sinds hij in contact is gekomen met andere kinderen met hiv, speelt hij met andere kinderen. Daar heeft hij meestal zo’n twee uur per dag de tijd voor.

Davids moeder heeft veel aan de zelfhulpgroep

Davids moeder zit in een spaargroep met vrouwen, die net als zij met hiv besmet zijn. Ze doet altijd haar mooiste kleren aan als ze naar één keer per week naar de groepsbijeenkomst gaat. Maria vertelt: “Ik kon van het gespaarde geld mijn huis laten repareren. We delen onze ervaringen, bijvoorbeeld over het gebruik van medicijnen die ons helpen om gezonder te leven. Ik ben erg dankbaar voor deze groep en voor wat de organisatie ons leert over gezonde voeding.”

In het regenseizoen maar één maaltijd per dag

Ebenezer (12) groeit in een ander gezin op met een broertje en een zusje. Hij zit in de vijfde klas van de basisschool. Zijn ouders Valentine en Emmanuel zijn jong en erg arm. Ze hebben een klein huis en een klein stuk land. In het regenseizoen is er onvoldoende werk en dus te weinig te eten. Dan eten ze maar één of twee keer per dag. Vroeger stuurden ze Ebenezer dan naar familieleden, zodat ze een mond minder te voeden hadden. Maar toen zijn moeder hoorde dat ze steun zouden kunnen krijgen, zocht ze contact met de Rwandese hulporganisatie.

Een geit kopen via de spaargroep

Onderwijs is gratis in Rwanda, maar toch zijn er altijd extra kosten. Ebenezer kreeg schoolspullen en een schooluniform via de steun van Kerk in Actie. Net als Davids moeder werd ook de moeder van Ebenezer lid van een zelfhulpgroep, zodat ze leert om voor haar eigen gezin te zorgen. “Op de leiderschapscursus heb ik nieuwe dingen geleerd. Ik heb leren sparen. Ik gebruik het geld om mijn drie kinderen vooruit te helpen en als achter de hand in slechtere tijden.” Via de spaargroep kon ze voor 42 euro een zwangere geit kopen. Inmiddels heeft ze drie geiten, die ieder 84 euro waard zijn.  “Ik begrijp nu hoe ik zelf geld kan verdienen. Ik kan nu mijn eigen ziektekostenverzekering betalen.”

Moeder Valentine kan nu veel meer aan

Valentine is inmiddels zelfs gekozen tot voorzitter van de groep, omdat ze zoveel ambities heeft. “Ik wil een eigen bedrijfje gaan beginnen. Daar had ik vroeger niet van kunnen dromen. Ik heb veel meer vertrouwen in de toekomst. Ik ben de hulpverleners dankbaar dat zij mijn zoon ondersteunen, maar ook omdat zij mijn eigen gedachten hebben veranderd en die van mijn groepsleden. We kunnen veel meer dan we denken.”

Diane groeit op bij liefhebbende pleegouders

Diane komt uit een ander gezin. Ze is sinds haar geboorte met hiv besmet. Ze werd te vondeling gelegd in het bos en heeft haar ouders nooit gekend. Eerst zat ze in een weeshuis, maar op haar derde jaar werd ze geadopteerd door Pascal en Annonciata. Diane vertelt: “Mijn pleegouders hebben ook nog twee andere kinderen uit hetzelfde weeshuis geadopteerd. Ze houden van ons drieën evenveel als van hun drie biologische kinderen. En wij houden veel van hen.”

Een oogafwijking door virusremmers

Diane kreeg virusremmers, maar men was destijds nog niet alert op de negatieve bijwerkingen. Toen ze 5 jaar was kreeg ze daardoor een oogziekte. Inmiddels is ze 13 jaar en zit in de vierde klas van de basisschool. Diane gaat iedere zaterdag naar de kinderclub voor kinderen met hiv. Diane vertelt: “Ik heb geleerd om mijn lichaam goed te verzorgen en aan mijn gezondheid te werken. Ook bidden we met elkaar en we doen traditionele dansen. Dat vind ik het leukste.” Ze krijgt hulp bij schoolkosten en krijgt een goede ziekteverzekering. Dat is belangrijk omdat ze regelmatig naar het ziekenhuis moet vanwege haar ogen en de hiv-besmetting.

Diane bedankt voor alle steun

Diane kreeg hulp in een periode dat ze depressief was: “Ik dacht dat ik als geadopteerde wees met hiv én een oogziekte beter dood kon zijn, omdat ik anderen alleen maar last bezorg. Maar ik heb geleerd dat er maar één op de wereld is zoals ik en dat God mij met een doel geschapen heeft. Ook mijn leven heeft zin en betekenis.”

Diane’s pleegouders konden ook wel wat hulp gebruiken om rond te komen met hun zes kinderen. Ook zij werden lid van een zelfhulpgroep en kunnen nu meer geld sparen voor hun gezin. Tijdens de lockdown door de coronapandemie kregen ze een voedselpakket.
“Bedankt voor alle steun bij mijn school en ziektekostenverzekering en de zorg voor besmette kinderen. Ik zal altijd voor jullie blijven bidden”, besluit Diane.

www.kerkinactie.nl/kinderenrwanda

Wat begon als een opvangcentrum voor weeskinderen na de genocide van 1994 in Rwanda, groeide uit tot een stevige organisatie voor kinderen en verzorgers, die te maken hebben met hiv en kinderen die geen veilig thuis hebben. Kinderen worden thuis bezocht, krijgen hulp op school. Verzorgers ontvangen steun met goed voedsel, inkomen en een zorgverzekering. Via sport en spel leren kinderen omgaan met hun ziekte. Want ook als je met hiv besmet bent, ligt er nog een hele toekomst voor je.

Blijf op de hoogte van Kwetsbare kinderen een veilig thuis bieden