Hoe een andere mindset Jabulani uit armoede haalt

Jabulani woont in een afgelegen Zuid-Afrikaans dorp in KwaZulu Natal. Tot voor kort kende hij alleen een leven in armoede. Zo groeide hij op bij zijn ouders. Dat was ook het leven van zijn eigen kinderen. Hij had geen idee hoe hij die spiraal van armoede zou moeten doorbreken. Hij ontmoette geen mensen in zijn buurt, die het beter kregen. Het was altijd sappelen. Tot een van zijn dochters via onderwijs hogerop kwam, openstond voor de plannen van een partner van Kerk in Actie. Dat bracht een wending in hun leven.

Eén dochter greep nieuwe kansen

Jabulani licht toe: “Hoe ik het gedaan heb, weet ik niet. Het is al heel wat dat het me lukte om mijn dochters naar school te laten gaan.” Toch pakte juist dat goed uit. Eén van zijn dochters lukte het om de middelbare school af te maken. Zij werkt nu in de stad in een restaurant. Deze dochter hoorde van een initiatief waarbij je samen een moestuin ging opzetten. “Zij vroeg mijn vrouw of zij mee wilde doen in deze moestuin, omdat ze er zelf vanwege haar werk geen tijd voor had.” legt Jabulani uit. “Maar ik plaats van mijn vrouw, besloot ik om mee te doen.”

Groenten verbouwen en vleeskuikens fokken

In 2016 kreeg Jabulani eerst een training. Hij bracht een bezoek aan moestuinen van anderen. Daarna begon ik in mijn eigen tuin groenten te verbouwen. Later begon ik vleeskuikens te fokken.

"Succes zit in je hoofd"

Trots vertelt hij: “Mijn dochter zag dat ik er plezier in kreeg en goed bezig was. Ze vroeg of ze met me mee kon doen. Ik regelde het werk en zij deed de geldzaken, zorgde voor de financiering om uit te breiden. Toen onze vleeskuikens vijf weken oud waren, verkochten we ze voor 90 Rand (= 5,35 euro). Ik ben langzaam gaan inzien dat armoede ook in je hoofd kan zitten en dat succes daar dus ook zit.”

Steeds groter durven dromen

Jabulani en zijn dochter durven inmiddels steeds groter te denken. Ze willen de leveranciers van vleeskuikens worden in deze regio. Jabulani doet inmiddels mee met een spaargroep: hij spaart om een nieuw huis te kunnen bouwen. Zo worden dromen waar. Dank voor uw steun!

kerkinactie.nl/bijbelsboeren

Veel inwoners van KwaZulu-Natal verwachten niet meer dat hun leven ooit nog zal veranderen, omdat ze al generaties lang in armoede leven. Dat maakt hen passief en zonder hoop. Het is een grote uitdaging om die mentaliteit te doorbreken. Het lukt de Zuid-Afrikaanse organisatie ACAT om vooral arme boerenfamilies weer hoop te bieden en in beweging te krijgen. De Bijbel inspireert hen en betere landbouwmethoden verhogen hun voedselopbrengst.

Blijf op de hoogte van Bijbel brengt arme boeren in actie