Samen sterk tijdens corona in Zuid-Afrika

In Zuid-Afrika werden meer mensen ziek van corona dan in andere Afrikaanse landen. Maar bewoners hadden het meest te lijden vanwege de strenge lockdown. In die periode kregen de armsten in KwaZuluNatal met steun van Kerk in Actie 119.000 groenteplantjes rondgebracht voor een kleine bijdrage. Mensen komen bij elkaar om te bidden. Juist nu is het goed dat kwetsbare gezinnen hebben geleerd samen te werken. Ze hebben elkaar meer nodig dan ooit!

Groenteplantjes rondbrengen

De veertien vrouwen die in oktober 2019 een spaargroep waren gestart, zijn blij dat ze elkaar nu tot steun kunnen zijn. Het is opvallend om te zien dat vrouwen die al langer betrokken zijn bij het project van ACAT in Zuid-Afrika, zich sterk weten te weren tegen corona en de lockdown. Nieuwe vaardigheden leren en samenwerken loont.

Samen bijbellezen en bidden

Lucia verdient nu goed aan de mondkapjes die ze naait
Sinds Lucia elf jaar geleden mee ging doen aan het programma, zoekt ze altijd naar mogelijkheden om geld te verdienen. Ze verbouwt haar eigen groenten en ze houdt kippen. Zowel om zelf te eten als voor de verkoop. Toen ze ontdekte dat kippenvoer duur is, ging ze maïs verbouwen om ze mee te voeden. Inmiddels heeft Lucia ook leren naaien. Die vaardigheid komt haar nu goed te pas. Ze naaide veel in opdracht, maar vertelt trots: “Sinds we door corona getroffen worden, maakt onze groep mondkapjes. Voor de pandemie verdienden we gemiddeld 2000 rand per maand, maar door de mondkapjes verdienen we met onze naaigroep nu wel 3500 Rand per maand. Ik kan dit werk ook goed vanuit huis doen. In april en mei verdiende ik zelf 1000 Rand, alleen door de verkoop van mondkapjes. Ik lijk wel een vaste werknemer, door alles wat ik geleerd heb.”

Agnes met haar kippen

Agnes kreeg groenteplantjes en veevoer
Agnes doet al tien jaar lang mee met het werk dat Kerk in Actie ondersteunt in KwaZuluNatal.
Ze heeft allerlei kleine handeltjes om voor zichzelf en haar kleinkinderen te kunnen zorgen. Ze heeft inmiddels kippen en varkens en een moestuin, deels om geld mee te verdienen. Haar kleinkinderen helpen inmiddels mee. Ze vertelt: “We hebben veel last van corona, vooral als we vanwege de lockdown niet naar de markt kunnen om onze etenswaren te verkopen.” Agnes was dan ook blij met de groenteplantjes die aan huis gebracht werden en met het voer voor haar dieren.

Met uw steun kunnen meer vrouwen zoals Lucia en Agnes in hun eigen levenshoud voorzien.
Dank u wel!

Agnes kleinzoon helpt in de moestuin

Veel inwoners van KwaZulu-Natal verwachten niet meer dat hun leven ooit nog zal veranderen, omdat ze al generaties lang in armoede leven. Dat maakt hen passief en zonder hoop. Het is een grote uitdaging om die mentaliteit te doorbreken. Het lukt de Zuid-Afrikaanse organisatie ACAT om vooral arme boerenfamilies weer hoop te bieden en in beweging te krijgen. De Bijbel inspireert hen en betere landbouwmethoden verhogen hun voedselopbrengst.

Blijf op de hoogte van Bijbel brengt arme boeren in actie