Hoe helpt Kerk in Actie kwetsbare groepen in Israël?

Bedoeïenen, vluchtelingen en arbeidsmigranten: drie kwetsbare groepen in Israël. Partnerorganisaties van Kerk in Actie kijken naar hen om. Sinds 7 oktober vorig jaar zijn daar extra uitdagingen bij gekomen.

Bedoeïenenvolken

Bedoeïenenvolken in Israël leven onder moeilijke omstandigheden. Hun dorpen hebben geen stromend water en elektriciteit. Kinderen moeten kilometerslang lopen om naar school te kunnen. Waar zij wonen was er geen gezondheidszorg, waardoor kleine aandoeningen konden uitlopen op een zaak van leven of dood. Ook was er in de dorpen geen bescherming, sinds 7 oktober vorig jaar noodzakelijker dan ooit. Op deze dag zijn er bedoeïenen vermoord en gegijzeld, maar hun leefgebied had tot voor kort ook geen schuilplaatsen. Als de sirenes gingen loeien, konden ze nergens naartoe.

Een partnerorganisatie van Kerk in Actie heeft gezorgd voor mobiele schuilplaatsen in het gebied. Ook heeft deze organisatie EHBO-workshops gegeven, zodat mensen in noodsituaties levensreddend kunnen handelen. De dorpen zijn inmiddels voorzien van EHBO-koffers, brancards en een defibrillator. Er zijn afspraken gemaakt met particuliere ambulancediensten. Vrijwilligers zijn gemobiliseerd om medicijnen uit te delen aan ouderen en zieken en hen zo nodig naar klinieken te vervoeren.

Vluchtelingen

Ook naar Israël vluchten mensen van over de hele wereld die op zoek zijn naar een veilige plek. Velen van hen verblijven al jarenlang in het land, maar hebben geen erkende vluchtelingenstatus. Dit betekent dat zo’n 30.000 asielzoekers in Israël ongedocumenteerd zijn en dus geen uitkeringen en verzekeringen hebben. Onder hen bevinden zich extra kwetsbare groepen, zoals alleenstaande moeders, chronisch zieken en mensen met een beperking.

Een andere partnerorganisatie van Kerk in Actie zet zich met name in voor niet-Joodse Oekraïense vluchtelingen – die van het ene conflict in het andere terechtgekomen zijn - en mensen met een beperking. De organisatie zorgt bijvoorbeeld voor buddy’s voor mensen met een beperking, om zo te voorkomen dat zij in een isolement terechtkomen. Voor Oekraïense vluchtelingen is er psychosociale hulp, ze worden geholpen om werk te vinden, maar ook als ze arbeidsongeschikt zijn of raken.

Sinds 7 oktober zorgt de organisatie er in het zuiden van Israël ook voor dat deze groepen goede schuilplaatsen hebben als er gevaar van raketten dreigt. Voor mensen met een beperking is het immers niet vanzelfsprekend dat zij zich snel in veiligheid kunnen brengen, en datzelfde geldt voor Oekraïense vluchtelingen omdat de locaties waar zij doorgaans verblijven hier geen voorzieningen voor hebben.

Arbeidsmigranten

Ook heeft Israël een groot aantal arbeidsmigranten. Ze komen veelal uit Azië, maar ook uit Palestina. Ze werken onder onveilige en onrechtmatige omstandigheden en worden lichamelijk en financieel uitgebuit.

Een derde partnerorganisatie van Kerk in Actie zet zich in voor betere arbeidsomstandigheden van deze arbeidsmigranten, maar helpt individuele arbeiders ook met juridische ondersteuning. Sinds 7 oktober vorig jaar heeft de hulp aan arbeidsmigranten een extra dimensie gekregen. Een aantal van hen heeft de aanval op deze dag aan den lijve ondervonden en had een veilige plek nodig. Anderen zijn hun werk kwijtgeraakt. De organisatie zorgt voor noodhulp en psychosociale steun voor hen en zo mogelijk ook voor hun familie in Palestina.

Lees meer over de psychosociale hulp en traumaverwerking die partnerorganisaties van Kerk in Actie in Israël bieden:

Giro555 start een nationale actie om geld op te halen voor alle slachtoffers van het escalerende geweld in het Midden-Oosten. Kerk in Actie is een van de deelnemende hulporganisaties, en biedt hulp in Libanon, Israël, Gaza en op de Westelijke Jordaanoever.

Blijf op de hoogte van Samen in actie voor slachtoffers Midden-Oosten