Home Care biedt hulp aan zieke Maria: ‘God stuurde hen op mijn pad’

Als je in Moldavië als oudere ziek wordt, kun je letterlijk geen kant op. Ze staan er alleen  voor, zoals Maria Percic (78). Nadat de diagnose darmkanker werd gesteld en ze zorg nodig had, vroeg ze zich radeloos af hoe het verder moest. Thuiszorgorganisatie Home Care, partner van Kerk in Actie, bood hulp. De liefdevolle zorg van verpleegster Ekaterina voelt voor Maria als een geschenk uit de hemel.

Voor een groot aantal ouderen in Moldavië is het leven niet makkelijk. Door de hoge werkloosheid in het armste land van Europa zijn hun kinderen dikwijls naar het buitenland vertrokken om er te werken en hebben ze geen sociaal netwerk om op terug te vallen.

Hoe verder?

Zo ook Maria Percic (78). Ze woont in het kleine dorp Rezeni en heeft geen kinderen of verdere familie. Haar hele leven was al niet makkelijk. Ze werkte tientallen jaren lange dagen in de verbouw van suikerbieten. Tot ze op een dag ziek werd en ze te horen kreeg dat ze darmkanker had. Ze kreeg een stoma, waardoor ze nauwelijks meer kan lopen. Het maakte haar bang. Hoe moet het verder? “Stomazakjes had ik niet, dus ik maakte ze zelf van plastic zakjes, maar die gaan snel kapot.” Ze kampt met veel pijn en haar medicijnen slaan niet goed aan. “Ik bid God iedere dag dat Hij mijn pijn wegneemt.”

Hulp op mijn pad

Gelukkig schoot thuiszorgorganisatie Home Care, partner van Kerk in Actie, Maria te hulp. De organisatie biedt zieke en kwetsbare ouderen thuishulp, zelfs in de meest afgelegen dorpjes van Moldavië. “Ik ben zo dankbaar voor verpleegster Ecaterina,” vertelt een dankbare Maria. “Ik weet echt niet wat ik zonder haar hulp zou moeten. Ze helpt me met alles in huis: met wassen en aankleden, boodschappen doen en schoonmaken. Ze geeft me ook de injecties die ik nodig heb.” Maria is ervan overtuigd dat God Ecaterina op haar pad heeft gestuurd. “Ik blijf God danken voor iedere dag die ik van Hem krijg.”

Geen geld

Maria moet leven van een schamel pensioen van 800 lei per maand. Dat is ongeveer 38 euro. “Ik kan het me niet veroorloven om mijn medicijnen, kleding en voedsel te kopen. Ecaterina helpt me met al deze dingen. Ze brengt mijn wasgoed naar de wasruimte van Home Care en ik krijg ze schoon weer terug. Geweldig!”

Maria is dankbaar voor een organisatie als Home Care. “Ik zou niet weten wat ik zonder ze had gemoeten. Ik ben blij dat er in Moldavië zo’n organisatie is die thuiszorg biedt en mensen in nood echt helpt.”

Zo helpt Home Care

Home Care geeft zorg aan sociaal kwetsbare mensen en komt op voor hun rechten, door middel van het verstrekken van thuiszorg voor ongeneeslijk zieke mensen en het ondersteunen van mantelzorgers. Ook zorgen ze voor medische hulpmiddelen zoals krukken of rolstoelen. Hoofddoel is het tegengaan van pijn en lijden en het verhogen van de levenskwaliteit van patiënten met een chronische ziekte en hulp aan hun familie, vrienden of vrijwilligers. Mensen worden ondersteund op fysiek gebied, maar ook op emotioneel, spiritueel en sociaal vlak.

Geef voor dit werk

Lees ook het verhaal van Raisa Harabagiu, verpleegster bij HomeCare:

In Moldavië, het armste land van Europa, staan zieke en kwetsbare ouderen er alleen voor. Er is geen zorg voorhanden en vanwege de hoge werkloosheid werken hun kinderen veelal in het buitenland. Met steun van Kerk in Actie biedt organisatie Homecare thuiszorg en ondersteunt mantelzorgers.

Blijf op de hoogte van Zorg en aandacht voor kwetsbare ouderen