Kerk in Marrakesh wil hulp bieden

Vrijdag 8 september 2023 vond een zware aardbeving plaats in het Atlasgebergte, 80 kilometer vanaf de stad Marrakesh. Inmiddels zijn meer dan 2800 mensen omgekomen, vooral in de bergdorpen. Jurjen de Groot, directeur van Kerk in Actie, was op dat moment in Marokko. Hij ging op bezoek bij een kerk in Marrakesh en beschrijft wat hij daar aantrof.

200 christenen bidden hele nacht in Marrakesh

“Toen ik daar vrijdagavond aankwam, hielden ze net een gebedsbijeenkomst. Tweehonderd mensen hebben daar de hele nacht gebeden.”  Niet veel mensen zullen weten dat er kerken zijn in Marokko. In 1907 werd de Evangelische Kerk hier opgericht. Jurjen sprak met dominee Thierry Nizigiyimana. “Deze kerk werd gesloten nadat de Fransen zich terug hadden getrokken uit Marokko. Maar omdat hier veel studenten en ook migranten komen uit Afrikaanse landen, ontstond er in 1990 weer een kerk.” Nu zijn er twaalf Evangelische kerken met totaal 3000 leden, waaronder dus deze kerk in Marrakesh. Kerk in Actie steunt hun theologieopleiding, maar ook hun diaconale werk.

Bid voor Marokko na aardbeving

Hulp na overleg met overheid

Jurjen: “Ik zag dat ze dozen verzamelden, om voedsel uit te gaan delen. Maar je mag niets doen zonder met de Marokkaanse overheid te overleggen. Vandaar dat ze niet direct actie kunnen ondernemen.” Zodra duidelijk is welke hulp de Marokkaanse kerk kan bieden voor getroffenen van de aardbeving, zal Kerk in Actie hen steunen met een extra bijdrage voor noodhulp.

Geef voor noodhulp

Zegeningen als kerk

Jurjen vroeg naar hun zegeningen als kerk: “Juist omdat er hier zoveel culturen bij elkaar komen, hebben ze geen gedoe over traditie. Iedereen is welkom. Het gaat echt om de kern: wat geloven wij? Ze evangeliseren niet, maar zijn levende getuigen. Daardoor hebben ze veel impact.”

Zorgen als kerk

Over hun zorgen legt dominee Nizigiyimana uit: “Onze kerk bestaat hier vooral uit studenten. Iedere student heeft het al zwaar en kan maar een beetje bijdragen van wat hij heeft. Het is voor ons dus een uitdaging om financieel rond te komen. En veel studenten komen en gaan, dus het is lastig om een gemeenschap op te bouwen.”

Kerk zijn in Marokko

Jurjen de Groot concludeert: Kerken zijn in Marokko wettelijk toegestaan, maar er is wel bewaking. Iedereen die de kerk in en uit gaat wordt bewaakt. Ter bescherming vertelt men, maar daardoor komen ook niet veel Marokkanen naar de kerk. Dat is dus de context waarin ze kerk zijn.

Op 8 september 2023 vond een zware aardbeving plaats in het Atlasgebergte in Marokko, 80 kilometer ten zuiden van Marrakesh. Inmiddels zijn meer dan 2800 mensen omgekomen, vooral in de bergdorpen. Twee dagen later trof storm Daniël Libië. Heftige regen veroorzaakte daar overstromingen en de breuk van twee dammen. Er zijn duizenden doden en 10.000 mensen vermist. Naar schatting zijn 34.000 mensen ontheemd geraakt.

Blijf op de hoogte van Noodhulp Noord-Afrika