Kinderen in Kenia hebben recht op onderwijs

Kinderen die moeten werken missen onderwijs, maar lopen ook allerlei risico’s. Kathy uit Kenia heeft nare ervaringen tijdens haar werk als dienstmeisje bij een familie, die haar slecht behandelde. Hussein heeft nare herinneringen aan zijn werk als autowasser. Duncan is depressief van een leven zonder perspectief.

Een leven zonder perspectief

Duncans (14) vader overleed toen hij een jaar was. Zijn moeder verliet het dorp om in de stad te werken. Duncan bleef met zijn broer achter bij familie. Hij wast nu vrachtwagens om in zijn levensonderhoud te voorzien. Het stemt hem somber: “Zonder geld kan ik niet naar school. En zonder school wordt mijn leven niks. Dan kan ik alleen een beetje rondhangen in het dorp. Daar is verder geen werk. Dan kan ik niets zinvols doen en word ik een nietsnut, een arme man.”

Fysiek zwaar werk

Hussein (14) heeft dit werk ook gedaan. Hij vertelt: “Vrachtwagens wassen is zwaar. Je moet op zoek gaan naar water. Je kunt van de vrachtwagen vallen. Sommige chauffeurs rijden weg zonder te betalen of ze schelden je uit. Eén keer wilde een chauffeur zelfs over ons heen rijden. Een andere keer wilde een chauffeur dat ik in de cabine kwam. Hij wilde seks met mij, maar ik begon te schreeuwen en werd bevrijd.”

Kinderen zien hun ouders ploeteren

Hussein woont met zijn moeder en vier broers en een zusje in een vissersdorp. Zijn vader was visser, maar sinds die vorig jaar is overleden heeft het gezin het zwaar. Zijn moeder werkt als schoonmaakster in een hotel. Hij vertelt: “Mijn moeder heeft veel voor ons over en werkt zich een slag in de rondte om ons eten en kleding te betalen. Ze doet wat ze kan om mijn opleiding te betalen,maar soms lukt dat niet. Dan vragen de leraren wanneer ik het schoolgeld ga betalen.”

Mishandeling en uitbuiting

Op Kathy’s werk sloeg de vrouw des huizes haar en gooide hete thee over haar heen. De man suste het geheel en leek vriendelijk, maar wilde seks met Kathy hebben. Dat gaf extra problemen met de vrouw, die Kathy verweet achter haar man aan te zitten.  “Het leven dat ik daar had, was erg moeilijk”, vertelt Kathy huilend. Toen de man haar in zijn slaapkamer riep en haar lastig begon te vallen, begon ze te schreeuwen. Een bewaker klopte op de deur en wist erger te voorkomen. Zo kwam Kathy in contact met sociaal werker Michael Ocheng.

Michael komt op voor de rechten van kinderen

Michael werkt voor een Keniaanse organisatie die opkomt voor de rechten en het welzijn van kinderen in Kenia. Hij vertelt: “In Kenia werken kinderen op plantages of in mijnen. Meisjes werken in de stad als dienstmeisjes. En dat is slecht voor ze. Ik probeer deze kinderen te helpen, zodat ze weer naar school kunnen gaan en hun basisbehoeften en grondrechten krijgen.” Michael trekt van dorp naar dorp om ouders en kinderen voor te lichten over de risico’s van kinderarbeid en het belang van onderwijs. Dat doet hij samen met een theatergezelschap van kinderen, die zelf moesten werken. Kathy is inmiddels één van hen. Haar ervaringen worden uitgespeeld in het theaterstuk, zodat andere kinderen daarvan kunnen leren.

Ouders overtuigen van belang van onderwijs

Toen Michael hoorde over Kathy’s situatie, ging hij met haar moeder praten. Daardoor kon Kathy na drie maanden stoppen met werken en uiteindelijk ook naar school. Michael moest veel moeite doen om haar moeder te overtuigen dat kinderarbeid niet goed is. “Als een kind begint met werken, denkt men dat het leven dan beter zal worden”, legt Michael uit. Kathy’s moeder vertelt: “Ik dacht altijd dat het normaal was dat mijn dochter werkte. Ik hield geen rekening met de gevolgen op lange termijn.” Ook Kathy dacht dat het normaal was. “Ik ga niet tegen mijn moeder in en eisen dat ik naar school moet, als er nauwelijks geld is om van te leven.”

Wie naar school gaat, kan familie beter helpen

Kathy is blij dat haar moeder nu beseft is dat kinderarbeid slecht is en onderwijs veel beter voor haar kinderen. De steun uit Nederland helpt daarbij. “Toen ik voor het eerst op school kwam, voelde ik dat ik daar hoorde te zijn”, vertelt Kathy opgetogen. Ook Hussein kan inmiddels naar school en beseft: “Als je naar school gaat, kun je later je familie helpen. Dan kun je een bijdrage leveren aan de samenleving.”

Bekijk de tv-uitzendingen van EO Metterdaad

EO Metterdaad heeft de uitdagingen waar Hussein, Duncan, Kathy en Michael en andere kinderen voor staan in beeld gebracht. Bekijk de uitzending over:

Steun via Kerk in Actie het werk van Michael Ocheng en zijn organisatie in Kenia.

Ja, ik help mee om kinderarbeid in Kenia te stoppen