Kwetsbare jongeren vinden werk in Colombiaanse toeristensector
Steeds meer toeristen ontdekken de prachtige Caribische kust van Colombia. Dat biedt kwetsbare jongeren kansen op werk of een eigen bedrijf. Met een horecaopleiding helpt Kerk in Actie hen om een toekomst op te bouwen.
In het uiterste noorden van Colombia ligt de regio La Guajira. Een tropisch, deels woestijnachtig gebied dat grenst aan Venezuela. Vanaf 2017 kreeg deze regio ineens te maken met een grote instroom van Venezolaanse vluchtelingen. “Zij ontvluchten de economische en politieke crisis in hun land”, legt Helga Delgadillo uit. Zij is coördinatrice bij Conexión, een partnerorganisaties van Kerk in Actie. “Onder hen zijn veel jongeren. Zij kunnen hier nauwelijks werk vinden en hebben geen mogelijkheden om formeel onderwijs te volgen. Wij leiden kwetsbare jongeren op voor de horeca en bieden deze nu opleidingen aan jonge vluchtelingen aan.” Conexión verzorgt deze in diverse kustplaatsen, onder meer vanuit een foodtruck. Tijdens de opleiding leren jongeren bakken of koken met gezonde lokale producten. Ze maken cocktails van koffie, kokosnoot of mango. Ook maken ze kennis met vegetarisch en veganistisch koken. Na afronding van hun opleiding krijgen ze begeleiding bij het vinden van een baan. Jongeren die een eigen bedrijf willen starten, krijgen hulp bij het maken van hun bedrijfsplan.
Eigen koffiezaak
De Venezolaanse Yaisi Cubillan is een van de leerlingen. Voor haar is de opleiding een nieuwe start. “Ik kwam totaal berooid aan in Colombia, ik had niets meer”, vertelt ze. “Ik werkte in Venezuela als journalist, maar moest vluchten vanwege de politieke onrust. Zo kwam ik in Colombia terecht. Als vluchteling is het heel moeilijk om hier werk te vinden, dus pakte ik alles aan wat er op mijn pad kwam.”
Dat ging haar redelijk goed af, tot corona uitbrak. “Toen lag al het werk stil. Uit wanhoop ben ik vanuit huis taarten gaan bakken en verkopen. Toen ik van deze opleiding hoorde, was ik meteen enthousiast. Ik wil mijn onderneming uitbreiden tot een eigen koffiezaak. Straks heb ik daarvoor de kennis én de papieren. Ik ben ontzettend blij met deze kans, voor mij is dit echt een nieuw begin.”
Opleiding op locatie
Jaarlijks volgen ook dertig Wayuu-jongeren een horecaopleiding via Conexión. De Wayuu is de grootste inheemse bevolkingsgroep van Colombia en velen van hen wonen in La Guajira “Deze jongeren krijgen vaak te maken met discriminatie”, weet Delgadillo. “Andere Colombianen kijken op hen neer. La Guajira is een afgelegen regio, zonder de mogelijkheid om onderwijs te volgen. Dat verkleint de kansen op werk enorm. Omdat deze Wayuu-jongeren zo afgelegen wonen en niet over vervoer beschikken, gaan wij naar hen toe. We bieden de opleiding in hun eigen dorp.”
De 25-jarige Angel Ipuana is een van de oud-studenten. Na de opleiding startte hij samen met andere jongeren in zijn dorp, Puerto Chentico, een restaurant. “Er komen steeds meer toeristen naar ons dorp. Zij houden een strandvakantie in Riohacha, een badplaats hier verderop, en verkennen een dagje onze regio. Ons dorp ligt in een uniek natuurgebied. Tot voor kort waren hier geen voorzieningen, mensen konden nergens wat eten of drinken.”
Kansen zien
“Het leven hier is zwaar”, vertelt Angel. “De meeste gezinnen leven van de visvangst, maar die levert niet veel op.” Cijfers bevestigen dat. Onder de Wayuu-bevolking in de regio La Guajira heeft 67 procent van de mensen onvoldoende te eten. Iedere week stellen gezondheidswerkers bij 35 kinderen onder de 5 jaar ondervoeding vast. “Maar ik zag nieuwe kansen door het opkomend toerisme, ik wil zó graag mijn dorpsgemeenschap helpen”, straalt Angel. “Daarom ben ik ons restaurant gestart. We koken met lokale producten, het biedt een aantal jongeren werk.”
Angel en zijn collega’s doen nog meer: “We bieden een totaalprogramma. Bezoekers kunnen niet alleen lekker eten, maar ook een rondleiding krijgen door de omgeving, kennismaken met onze muziek en dans, of een workshop volgen over het gebruik van traditionele kruiden en medicinale planten. Zo profiteert onze hele gemeenschap. Tegelijkertijd maken we toeristen bewust van het belang om zowel onze natuur als onze cultuur te behouden.”