Doorgaan naar hoofdinhoud subline-curl

Online radiostation biedt hoop aan Palestijnse christenen

Het online radiostation van zijn kerk trekt iedere week duizenden luisteraars. Priester Bashar Fawadleh van de Christ Redeemer Church op de Westelijke Jordaanoever is trots: “We maken programma’s die hoop bieden, vanuit ons geloof in Jezus. Dat hebben inwoners nu meer dan ooit nodig.”

Programma’s met een christelijk tintje

Het bereik van het radiostation is groot: wekelijks zijn duizenden Palestijnen trouwe luisteraars. Hoewel de online zender officieel niet ‘christelijk’ genoemd mag worden, zijn er veel mogelijkheden om het geloof te delen, vertelt voorganger Bashar. “We maken programma’s over interreligieuze dialoog, mensenrechten, historie, actueel nieuws, podcasts en noem maar op. Al onze programma’s hebben een christelijk tintje. Het goede nieuws van het evangelie en de hoop van ons geloof klinkt door in al ons werk.” Het radiostation biedt inmiddels aan vijf mensen werk. “Mensen die eerst geen werk hadden, hebben nu een baan. Dat is geweldig.” 

Hoop in tijden van oorlog

Bashar is priester van de Christ Redeemer Church in Taybeh, een dorp op de Westelijke Jordaanoever waar voornamelijk Palestijnse christenen wonen. Het ligt 15 kilometer ten noordoosten van Jeruzalem. Daarnaast is hij verantwoordelijk voor het landelijke jeugdwerk van de rooms-katholieke Latin Church, onder wiens bestuur ook de Christ Redeemer Church valt. Van daaruit startte hij een paar jaar geleden samen met jongeren de online radiozender. Met het station wil het team ook nu - in tijden van oorlog - de hoop van het christelijk geloof laten doorklinken. “We kunnen niet met onze normale programmering doorgaan of er niets aan de hand is”, vertelt Bashar. “Daarom maken we nu programma’s waarin we iets van de christelijke liefde laten zien en antwoord geven op vragen als: ‘Wat betekenen vrede en recht vanuit Bijbels perspectief?’ We maken bijvoorbeeld een podcast over de christelijke hoop. De apostel Paulus zegt in 1 Korintiërs 13 dat de grootste van deze de liefde is. In onze moeilijkheden ervaren we dat de hoop het grootst is. Zonder hoop kunnen wij ons leven niet leven. Hoop en geloof houden ons op de been.”  

Priester Bashar leidt de dienst in de Christ Redeemer Church

Het leven in al zijn volheid

De oorlog zorgt ervoor dat Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever het nog moeilijker hebben, aldus Bashar. En het leven was al niet makkelijk voor de inwoners. “Onze rechten zijn enorm ingeperkt. Als ik van hier naar Ramallah ga, een reis van normaal 15 minuten, kost het me nu anderhalf uur voor ik alle checkpoints ben gepasseerd." De oorlog, de voortdurende spanning en de spiraal van geweld maken de mensen moe. “We hebben dringend behoefte aan vrede en gerechtigheid. De vrede van God.” Toch peinst hij er niet over om weg te gaan uit dit land. “Hoewel we een bizar leven hebben, we niet vrij mogen reizen en we overal toestemming voor moeten vragen aan de Israëlische overheid, blijf ik hier. Ik houd me vast aan de belofte in Johannes 10 vers 10, waarin Jezus zegt: “Ik ben gekomen om hun het leven te geven, in al zijn volheid.”

Bidden voor vrede en recht

Vrede voor iedereen en een oplossing voor het Palestijnse volk: het zijn de grootste wensen van Bashar. “Ik bid dat er recht gedaan wordt en dat we een nieuwe samenleving kunnen bouwen.” Zijn land is hem dierbaar. “Hier werd God mens, verkondigde Jezus het evangelie, stierf Hij aan het kruis en stond Hij op uit de dood. Dit land is het Heilige Land.” Hij hoopt dat Gods zonen en dochters ooit vreedzaam samen kunnen leven op dit stukje aarde. “Ik bid dat Jeruzalem een stad van God mag zijn, waar plaats is voor alle volken.” 

Palestijnse christenen tijdens de dienst in de Christ Redeemer Church

Bashar blijft doorgaan met zijn werk, ondanks de moeilijke omstandigheden. “Iedereen kan op zijn of haar eigen plaats iets doen, hoe klein ook. We moeten blijven werken aan het goede. Dan kunnen we iets van het licht van Christus naar anderen uitstralen.” Hij is dankbaar voor het meeleven van christenen uit Nederland. “Jullie gebeden bemoedigen ons. Als broeders en zusters in Christus laten jullie ons zo de liefde van God zien. Als wij aankloppen, doen jullie open. Jullie staan voor ons klaar in tijden van nood.”

Hoe helpt Kerk in Actie?

Vanuit de oecumenische roeping van de Protestantse Kerk om de eenheid, de gemeenschap en de samenwerking te zoeken en te bevorderen met andere christenen, inclusief Palestijnse christenen, ondersteunt Kerk in Actie het werk van de jongerenafdeling van de Christ Redeemer Church in Taybeh. Jonge mensen krijgen een training in contentontwikkeling, leren schrijfvaardigheden, video’s en podcasts maken. In het kielzog daarvan leren ze hoe ze een eigen bedrijfsplan schrijven. Inmiddels hebben vijf jongeren een baan bij het online radiostation.

Lees ook:





Over dit project

Was deze informatie zinvol?
We hebben je feedback ontvangen, dankuwel!

Om deze pagina verder te verbeteren zijn wij benieuwd waarom u deze pagina wel of niet zinvol vond. U kunt ons helpen door de onderstaande vragen in te vullen.

Mogen we je contactgegevens voor eventuele verdere vragen? (niet verplicht)

Andere verhalen

Uit dit project

Blijf op de hoogte van Een stem in de samenleving voor jongeren in Palestina