Radeloze arbeidsmigranten in Israël: ‘Alsjeblieft, red hen’

Sinds 7 oktober staat de telefoon roodgloeiend bij Kav LaOved, een organisatie die zich inzet voor de rechten van arbeiders in Israël. Radeloze arbeidsmigranten vragen om hulp. Bij sommigen staat hun baan op het spel, bij anderen zijn hun geliefden vermist of ontvoerd. “Alsjeblieft, red hen!”

Gelijke rechten

Kav LaOved maakt zich al jaren hard voor gelijke rechten voor werknemers op de Israëlische arbeidsmarkt, veelal in laagbetaalde sectoren. Na 7 oktober wordt de organisatie overspoeld met vragen van arbeidsmigranten. De angst onder buitenlandse werknemers in Israël is groot. “Veel arbeiders vragen zich af of ze door de oorlog hun baan kwijt zijn of ze zijn bang dat hun werkgever hen zal ontslaan”, zegt Adi Maoz, directeur van Kav LaOved. “Sommige werkgevers weigeren een paspoort terug te geven, zodat hun werknemers niet weg kunnen of terug naar hun eigen land.”

Kav LaOved is een van de partnerorganisaties van Kerk in Actie in Israël. “We werken al vele jaren samen met dialoogorganisaties en organisaties die de meest kwetsbare groepen - zoals vluchtelingen en arbeidsmigranten uit Azië en Afrika en Palestijnse werkers - beschermen”, vertelt Wilma Wolswinkel, relatiebeheerder Israël en Palestina bij Kerk in Actie.

Enorme uitdagingen

De uitdagingen zijn enorm voor Kav LaOved in de weken na 7 oktober. “We hebben werknemers overgeplaatst naar veilige gebieden in Israël en helpen hen bij het vinden van onderdak”, vertelt Maoz. “Daarnaast voorzien we arbeidsmigranten van advies en verwijzen hen naar de juiste instanties. Het is voor velen van hen niet zeker of ze in Israël kunnen blijven of terug moeten - of kunnen - naar hun land.”

Kav LaOved zet zich ook in voor Palestijnse arbeiders uit de Westelijke Jordaanoever en Gaza, die een veilige doorgang uit Israël nodig hebben. “We zetten alles op alles om Arabische burgers in Israël te beschermen”, aldus Maoz. “Daarin werken we nauw samen met relevante overheidsinstanties en ambassades om ondersteuning voor deze kwetsbare groep te garanderen.”

Ontvoerd

“Mijn vrienden zijn meegenomen door Hamas, en ik weet niet meer wat ik moet doen.” Het is een van de noodoproepen die Kava LaOved ontving na 7 oktober. Ook kwam er een bericht binnen over een groep Nepalese landbouwstudenten en Thaise arbeiders. “Ze zaten ondergedoken in een kelder aan de rand van Moshav Mivtachim. ‘Alsjeblieft, red hen’, lieten hun vrienden ons weten”, vertelt Adi Maoz. “We proberen iedere vraag of noodoproep zo goed mogelijk te beantwoorden en mensen verder te helpen. Bij ambassades van thuislanden van arbeidsmigranten informeren we bijvoorbeeld of zij kunnen achterhalen of geliefden nog leven of misschien wel ontvoerd zijn.”

Getuige van gruwelijkheden

Arbeidsmigranten horen er helemaal bij in de leefgemeenschappen in Israël. “Duizenden van hen zijn getuige geweest van de gruwelijkheden in de kibboetsen waar ze werken en wonen”, aldus Maoz. “Wat zij die dag hebben gezien en meegemaakt, blijft op hun netvlies gegrift. In de dagen na 7 oktober hebben ze - samen met ons - geholpen waar ze konden, deelden in het verdriet, gaven evacués te eten en stelden voedselpakketten samen. Nu willen wij ook goed voor hen zorgen en hen bijstaan in alle onzekerheid die er nu is.”

Terzijde staan

Het werk van de partnerorganisaties in Israël is nu belangrijker, maar ook lastiger dan ooit in een Israëlische samenleving waar verdriet, rouw en boosheid op dit moment overheersen, merkt Wilma Wolswinkel. “Ondanks alles laten ze ons weten dat juist nu de boodschap van dialoog en medemenselijkheid zo nodig is. Daarom wil Kerk in Actie hen in deze kritieke situatie terzijde staan.”

Lees ook de update van Kerk in Actie-partner DSPR in Gaza:

De gebeurtenissen in Israël en Gaza hebben dramatische gevolgen. Het leed onder zowel Joden als Palestijnen is onbeschrijflijk. Kerk in Actie ondersteunt via haar noodhulpprogramma wereldwijd mensen in nood. Dat doen we nu ook in Israël en Gaza.

Blijf op de hoogte van Noodhulp Israël en Gaza